اپلیکیشن دوزبانه شو منتشر شد : لینک دانلود

هر آنچه که باید درباره دو زبانگی بدانید

نویسنده: 2 زبانه شو 18 اردیبهشت 1403

هر آنچه که باید درباره دو زبانگی بدانید

در این بخش میخواهیم توضیحاتی در رابطه با ابعاد گسترده تر دو زبانه بودن و هر آنچه که باید درباره دو زبانگی بدانید را برای شما توضیح دهیم، مخصوصا در زمینه زبان دریافتی و بیانی که میتونه در پرورش کودک 2 زبانه بسیار کمک حال شما باشه، پس با ما همراه باشید.

توصیه میکنیم قبل از شروع مقاله دوزبانه بودن به چه معناست و چه زمانی فرد را می توان دوزبانه نامید؟ رو مطالعه فرمایید.

 

زبان دریافتی و دوزبانگی

هر کسی که تا به حال صحبت های یک گفتار درمانگر و زبان درمانگر را در مورد رشد زبان شنیده باشد، یا کتاب رشد کودک را خوانده باشد، اصطلاحات «زبان دریافتی» و «زبان بیانی» را شنیده است. 

  • حال، زبان دریافتی و زبان بیانی چیست و منظورمان چیست؟ 
  • برای تقویت مهارت های دریافتی در خانه، چه کاری می توانید انجام دهید و چه زمانی باید نگران باشید؟ 

ماری رابرت، درمانگر گفتار و زبان دوزبانه کودکان، به این سوالات ما پاسخ می دهد:

هر آنچه که باید درباره دو زبانگی بدانید

زبان دریافتی چیست؟

زبان دریافتی اصطلاحی است که برای توصیف هر چیزی که یک فرد «درک» می‌کند، استفاده می‌شود. درک ما از گفتار و همچنین حرکاتی که دیگران استفاده می‌کنند و زبانی که وقتی بزرگتر هستیم، می خوانیم را پوشش می دهد. 

مهارت‌ های زبان دریافتی نحوه درک پیام‌ هایی است که برای ما ارسال، یا اطلاعاتی که به ما ارائه می‌شود.

نیمه دیگر زبان دریافتی، یا همان «زبان بیانی»، حرکاتی است که استفاده می کنیم و چیزی است که برای ارسال پیام به شخص دیگری، می نویسیم. 

مهارت های دریافتی از بدو تولد شروع می شود و بعد از حدود 6 ماهگی، آشکار می شود.

نوزادان با درک تک کلمات (بیشتر اسامی و سایر اسم های مهم) و اشاره ها، شروع می کنند و سپس به سرعت انواع دیگر کلمات (افعال، صفت ها یا کلمات مفهومی) را اضافه می کنند و درک جملات، دستورالعمل ها و سوالات، بسیار سریع دنبال می شود.

پرورش کودک دوزبانه

چرا مهارت های زبانی دریافتی، برای کودکان مهم است؟

همانطور که قبل از راه رفتن می ایستیم، رشد طبیعی زبان به این معنی است که قبل از اینکه همان مهارت را به صورت بیانی توسعه دهیم، مهارت های دریافتی را توسعه می دهیم. 

اگر ابتدا کلمات را درک نکنیم، احتمال کمی وجود دارد که از آنها به درستی استفاده کنیم. اگر زبان، یک دیوار است، زبان گیرنده نیز پایه و اساس آن دیوار است.

این مهارت‌ های زبانی است که به ما کمک می‌کند دنیای اطراف خود را پردازش کنیم و بدانیم در همه شرایط چه کنیم. ما همچنین به درک شفاهی خوبی نیاز داریم، تا بعداً در درک مطلب به ما کمک کند.

اگر میخوای درباره ۱۰ ویژگی اصلی زبان بیشتر بدونی، میتونی روش کلیک کنی تا به مقاله اونم یه سری بزنی.

هر آنچه که باید درباره دو زبانگی بدانید

آیا دوزبانگی می تواند بر زبان دریافتی تأثیر بگذارد؟

از لحاظ توسعه، پاسخ کوتاه این است که دوزبانگی تأثیر منفی بر زبان دریافتی ندارد

نقاط عطف زبان دریافتی باید برای کودکانی که دو زبانه یا تک زبانه هستند یکسان باشد. 

دوزبانگی ممکن است بر تعداد کلمات درک شده در هر زبان تأثیر بگذارد. شاید کودکان بتوانند برخی از کلمات را در همه زبان های خود و کلمات دیگر را تنها در یک زبان درک کنند. 

آن‌ها ممکن است بتوانند دستورالعمل‌های زیادی را در هر زبان به طور جداگانه درک کنند، اما فقط تعداد کمی از آن‌ها را به طور مداوم در هر دو زبان درک کنند. این مشکلی ندارد! 

آنچه مهم است داشتن یک درک ترکیبی است که با سایر کودکان هم سن رشد مطابقت دارد.

اندازه گیری درک کودک دوزبانه خود به بهترین زبان (اگر دارند) به شما ایده خوبی می دهد که آیا در مسیر درستی هستند یا خیر.

با این وجود چون کودک در معرض دو زبان و معانی بیشتر قرار میگیرد میتواند قدرت دریافتی خود را تقویت کند و این یک نکته مثبت برای فرزند شما است که میتوانید در زمینه پرورش کودک دوزبانه بدست آورید.

پرورش کودک دو زبانه

نمونه هایی از مشکلات زبان دریافتی در کودکان خردسال

حال، بعد از خواندن همه این موارد، چه زمانی باید نگران باشید که فرزندتان ممکن است دچار تاخیر یا اختلال در زبان شود؟

اگر احساس می کنید کودک شما قادر به درک چیزهایی نیست که هر کودک دیگری در سنین خود می تواند درک کند، باید نگران باشید و بدنبال راه حل باشید.

برای مثال: 

  • کودکی یک ساله که وقتی اشیاء را نام می برید به آنها نگاه نمی کند و دست نمی زند.
  • بچه های دو ساله ای که از یک سری دستورالعمل های ساده در خانه پیروی نمی کنند.
  • بچه های سه ساله ای که به نظر نمی رسد داستان های ساده ای را که با هم می خوانید درک کنند.

ما همچنین یاد می‌گیریم که سؤالات را به ترتیب نسبتاً مشخصی درک کنیم، بنابراین بررسی اینکه کودک شما آن‌ها را می‌فهمد می‌تواند راه خوبی برای سنجش میزان مشکل در آنها باشد. 

هنگام فکر کردن به کودکان دوزبانه ای که ممکن است دچار مشکل باشند، باید بسیار مراقب باشیم. 

آیا آن‌ها بخاطر عدم تعادل زبان‌شان درگیر هستند (یعنی زبان اول‌شان برای سن آن‌ها عالی است، اما زبان دوم‌شان خوب نیست و بنابراین در مدرسه مشکل دارند) یا واقعاً در مهارت های دریافتی خود عقب مانده اند (به نظر می رسد نه زبان اول  و نه زبان دوم با توجه به سن‌شان به درستی رشد نمی کند)؟

اگر به نظر می رسد هیچ یک از زبان ها با نقاط عطف رشد برای سن آنها مطابقت ندارد، والدین باید کودک را از نزدیک تحت نظر داشته باشند و با یک گفتار درمانگر یا آسیب شناس زبان ارزیابی کنند.

اگر احساس مشکل کردید حتما به یک متخصص کاربلد مراجعه کنید تا مشکل سریعا و بدون دردسر رفع شود. در ادامه برخی موارد را اشاره میکنیم که میتوانید خودتان انجام دهید.

اگر هم احساس میکنید موارد گفته شده بالا درباره فرزند شما صدق نمیکند، توصیه میکنیم مقاله 8 اشتباه رایج در پرورش کودک 2 زبانه رو مطالعه فرمایید.

آموزش زبان انگلیسی به کودک بصورت غیر مستقیم

چگونه به کودکان خردسال در مهارت های زبان دریافتی کمک کنیم

اگر نگران رشد زبان دریافتی فرزندتان هستید، بهترین کار این است که یک قرار ملاقات با یک گفتار درمانگر یا آسیب شناس زبان بگیرید. با این حال، اگر لیست انتظار طولانی است، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید:

 

  1. یادداشت بردارید : شروع کنید به نوشتن آنچه فرزندتان می‌فهمد و آنچه نمی‌فهمد و سپس آن را با چیزی که برای سن او معمول است مقایسه کنید. آیا آن‌ها تنها کلمات را می فهمند؟ عبارات کوتاه؟ دستورالعمل هایی با یک کلمه مهم یا دو کلمه مهم (که گاهی اوقات کلمات حامل اطلاعات نامیده می شود)، سؤالات مشخص یا سؤالات انتزاعی؟ هنگامی که سطح شکست را پیدا کردید، از آن به عنوان بلوک شروع خود استفاده و شروع به کار کنید.
  2. دستورالعمل ها را تکرار کنید : دستورالعمل ها را در کارهای روزانه در حالی که با فرزندتان انجام می دهید تکرار کنید و پس از مدتی از انجام آن با او دست بردارید و ببینید که آیا آنها خودشان می توانند بدون سرنخ های بصری شما آن را درک کنند یا نه.
  3. روی واژگان کار کنید : اگر آنها اسم های زیادی را می فهمند، می توانید روی درک آنها از افعال رایجی که در خانه استفاده می کنیم کار کنید. یک فعالیت آسان برای این کار این است که آهنگ معروف «اگر خوشحال هستید و آن را می دانید» را با یک فعل متفاوت در هر مرحله امتحان کنید، به عنوان مثال، «اگر خوشحال هستید و آن را می دانید، لطفا بنشینید». برای بچه های بزرگتر می توانید با استفاده از ترتیب «سطوح خالی سؤالات» روی درک آنها از سؤالات خاص کار کنید. با سؤالات ملموس شروع کنید و همانطور که کودک درک خود را می سازد، به سؤالات انتزاعی تر بروید.
  4. تکرار، تکرار، تکرار : درک به شدت به تکرار و تجربه شخصی بستگی دارد. پس تکرار کنید، نشان دهید، و اجازه دهید کودکتان کارهایی را لمس کند و در زمانی که شما کلمه یا دستورالعمل را می گویید، انجام دهد. این به درک بیشتر کمک می کند. درک کردن یک مهارت پرورش یافته است، بنابراین هرچه بیشتر با آنها صحبت کنید، با آنها بازی کنید و برای آنها بخوانید، زبان آنها بهتر می شود!

 

مورد آخر یعنی تکرار در پرورش کودک دوزبانه هم تاثیر بسزایی دارد، بطوری که والدینی که تکرار رو ضمیمه کاریشون کردن بسرعت تونستن به نتیجه دلخواه در زمینه آموزش زبان به کودک خود برسند.

کتاب خوانی هم میتونه در این مورد کمک بزرگی باشه، مقاله تاثیر کتاب خواندن برای کودک رو بیشتر توضیح میده.

 

خب، اینجا به پایان این بحث خود میرسیم و امیدواریم که مصاحبه ما با گفتار درمانگر ماری رابرت براتون مفید بوده باشه. لطفا نظرات سازنده خودتون و همچنین تجربیات خودتون در این زمینه رو در قسمت نظرات با 2 زبانه شو در میان بگذارید.