همه چیزی که باید در مورد بچه‌های دوزبانه و رشد زبانی بدونید

نویسنده: 2 زبانه شو 22 بهمن 1402

در این مقاله قصد داریم همه چیزی که باید در مورد بچه‌های دو زبانه و رشد زبانی بدونید رو بیان کنیم، تا با این مسائل بیشتر آشنا بشین و بتونین اونها رو در پرورش کودک دو زبانه بکار بگیرین.

اما قبل از اون بهتره بدونین که ۱۰ ویژگی اصلی زبان کدوما هستن.

 

رشد زبانی در کودکان دوزبانه 

نگران رشد زبان فرزند دوزبانه‌ خود هستید؟ فرزند دو زبانه یا چند زبانه‌ ای دارید و می‌خواهید بدونید در مسیر درستی قرار دارد یا نه؟

در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم:

  • آیا صحبت کردن به دو یا چند زبان، رشد زبانی فرزندم را به تعویق می اندازد؟
  • آیا یادگیری 2 زبان، از یک زبان سخت‌ تر است؟
  • آیا بچه‌ ها با یادگیری دو یا چند زبان، گیج می‌شوند؟

 

همچنین شاید بخواهید بدانید که دوزبانه بودن به چه معناست و چه زمانی فرد را می توان دوزبانه نامید؟ ، که کامل در مقاله مربوطه توضیح دادیم.

همه چیزی که باید در مورد بچه‌های دو زبانه و رشد زبانی بدونید

چگونه زبان در کودکان دوزبانه رشد می کند؟

در واقع صحبت کردن به دو یا چند زبان، از منظر زبانی، در سراسر جهان کاملا عادی به نظر میرسد. اگر به دو یا چند زبان صحبت می‌کنید، در سراسر جهان در اکثریت هستید، بنابراین دو زبانه و چند زبانه بودن طبیعی است. 

اصلا هم گیج کننده یا سخت نیست.

پس با خیال راحت به پرورش کودک چند زبانه بپردازین.


پیشرفت زبان کودکان از رحم مادر شروع می شود

مطالعات نشان داده‌ اند نوزادان داستان‌ هایی را که برایشان در رحم مادر خوانده می‌شود را به داستان‌ های جدیدی که از بیرون می‌ شنوند، ترجیح می‌دهند. شگفت‌ انگیز نیست؟ 

آنها در رحم، الگوهای آهنگی زبان های اطراف خود را می شنوند.

 

نوزادان همچنین ذاتا قادر به تولید صداهای تمامی زبان های دنیا هستند.


آن ها می توانند تفاوت بین صداهایی مانند ب و پ را با اینکه تنها چند هفته دارند، درک کنند. 

این توانایی‌ ها، به تدریج به صداهای گفتاری زبان هایی که در محیط اطراف خود می شنوند، کاهش پیدا می‌کند. 

این نشان می‌دهد چگونه به عنوان یک بزرگسال، یادگیری زبانی که صداهای متفاوتی با زبان مادری دارد، بسیار سخت است.

پس وقتی میگیم شروع پرورش کودک 2 زبانه از زمان بارداری آغاز میشه، چیزی جز حقیقت رو نگفتیم. کودک در این زمان، با الگوهای صدایی آشنا میشه، تا بعد از تولد، طبق اونها پیش بره.

 

نوزادان آماده یادگیری زبان هستند و تا هرجایی که بشود، می‌توانند زبان یاد بگیرند‌

اولین کلمات، معمولاً در حدود ۸ تا ۱۵ ماهگی، بسته به کتاب، کارتون و مقاله‌ای که می‌خوانید، ظاهر می شوند. اما قبل از به زبان آوردن اولین کلماتشان، قصد کودک برای برقراری ارتباط و درک آنها از این موضوع است، که باعث میشود او بفهمد آنچه می گوید روی شخص دیگری تأثیر می گذارد. 

این مقاصد معمولاً در حدود ۸ تا ۱۰ ماهگی شروع به ظهور می کنند.

پس میتوانید با استفاده از کارتون های متنوع و همچنین کتاب های صوتی، کودک رو در اولین کلمات خودش یاری کنین و بتونین در مسیر پرورش کودک چند زبانه پیش برین.

همه چیزی که باید در مورد بچه‌های دو زبانه و رشد زبانی بدونید

چگونه می دانید که این اولین کلمه است؟ 

باید همان دنباله صداها باشد، که هربار برای اشاره به یک شیء یا عمل، استفاده می شود. مثلا آب، برای خواستن آب داخل لیوان، سینک و یا آب ریخته شده روی زمین.

در ادامه مقاله، همه چیزی که باید در مورد بچه‌های دوزبانه و رشد زبانی بدونید، به موارد زیر می پردازیم.

 

سنین و مراحل رشد اولیه زبان را زیاد جدی نگیرید 

بهتر است آن‌ها را به عنوان معیارهای کلی در نظر بگیرید. از نظر کارولین بوون، آسیب‌ شناس گفتار-زبان استرالیایی، ۱۲ ماهگی مناسب است. 

در رشد زبانی کودکان، تنوع فردی زیادی وجود دارد و هرکدام باهم فرق می‌کنند. به کیفیت و میزان تعاملی که والدین دارند، هم بستگی دارد. 

چیزی که حائز اهمیت است، این است که مراقب پیشرفت باشیم

شما انتظار دارید کلمات جدیدی را به طور منظم بشنوید. حدود ۱۸ ماهگی، میانگین واژگان ۵۰ کلمه است. کودکان قبل از اینکه کلمات را با هم ترکیب کنند و عبارتی مثل بطری من، مامان رفت، توپ میخوام و از این قبیل، فقط ۵۰ کلمه نیاز دارند.

به این صورت که کودک ابتدا از صداها استفاده میکند، سپس کلمه وار حرف میزند و بعد با قرار دادن کلمات، جمله بندی میکند که این امر، زمان بر است.

حتما مقاله 8 اشتباه رایج در پرورش کودک 2 زبانه رو هم مطالعه کنین تا از اشتباهات رایج پرهیز کنید.

 

اگر در مورد رشد زبان فرزندتان نگرانی دارید چه؟ 

اگر نگرانید رشد زبانی فرزندتان جلو نمی‌رود، دو کار مفید و موثر هست که می‌توانید انجام دهید :

  1. یک دفتر خاطرات ساده برای یک ماه داشته باشید

در آن یادداشت کنید، کودک شما دوست دارد در مورد چه چیزی ارتباط برقرار کند و چگونه این کار را انجام دهد. آیا از صداها استفاده می کند یا کلمات؟ 

قرار نیست مثل کلمات بزرگسالان باشند، فقط آنچه را فکر می کنید بنویسید. وقتی بنویسید، بهتر متوجه پیشرفت فرزندتان می‌شوید، که شاید قبلا به چشم نمی‌آمدند. 

2. نیم ساعت در روز را به بازی با کودکتان اختصاص دهید

 بدون هیچ‌گونه حواس پرتی، همراه آنها کاری که دوست دارند را انجام دهید و در مورد آنچه در حال وقوع است یا اتفاقی که افتاده، صحبت کنید. 

اما سوالات بیش‌ از حد نپرسید. همچنین می توانید چیزهایی را بگویید که اگر می توانستند می گفتند. مثلا اگر فرزندتان گفت «تموم.» بگویید: «شام تموم شد. همه غذاتو خوردی. چقدر خوشمزه بود!»

بیشتر کودکان (تک زبانه و دوزبانه و چند زبانه) گفتار، زبان و ارتباط گرفتن را بدون هیچ مشکلی توسعه می دهند.

دسته ای از کودکان هستند که در رشد گفتار و زبان کمی مشکل دارند. این مشکلات ممکن است بر تعاملات اجتماعی و رشد شناختی، در سال های اول تأثیر منفی داشته باشد و حتی در مدرسه روی خواندن و نوشتن تأثیر بگذارد.

همه چیزی که باید در مورد بچه‌های دو زبانه و رشد زبانی بدونید

در مورد دیر شکوفنده و افرادی که دیر صحبت می‌کنند چطور؟ 

حدود ۱۵ درصد از کودکان ۲ ساله، اولین کلمات‌شان را در حدود ۱۲ ماهگی می‌گویند، یا چند صد کلمه اولشان و خیلی از عبارات دو کلمه‌ای مثل سگ من، مامانی رفت، مامانی اومد را در ۲ سالگی می‌گویند. 

افرادی که دیر صحبت می‌کنند، هنوز حداقل واژگان اصلی که ۵۰ تا ۱۰۰ کلمه هست را ندارند و در ۲ سالگی، عبارات دو یا سه کلمه‌ای را نمی‌گویند.  

از آنجایی که در این سن یعنی ۲ سالگی، کودکان در حال رشد، سرعت درک و تولید کلمات بالایی دارند، می‌شود از صحبت کردن کودک ۲ ساله متوجه شد آیا در زبان مشکل دارد یا نه. 

نیمی از افرادی که دیر صحبت می کنند، تا سن ۳ سالگی بدون اینکه کاری کنید به همسالان خود می رسند و به اینها، کودکان دیر شکوفنده میگویند. 

اما نیم دیگری از این افراد، در معرض خطر تاخیرهای مداوم هستند و با مداخله زود هنگام والدین، می‌شود جلوی تاثیرات طولانی‌ مدت آن‌ را گرفت. 

به نظر می‌آید افرادی که دیر صحبت می کنند، علاوه بر به زبان آوردن کلمات، در درک آنها نیز به مشکل می‌خورند. بین ۳ تا ۶ سالگی، یادگیری زبان کودکان به طور چشمگیری افزایش می یابد. 

کودکانی که مشکلات زبانی یا تاخیر در گفتار دارند، از جملات کوتاه‌تری با قواعد زبانی ساده‌ای استفاده می‌کنند. یا اینکه در صحبت‌ هایشان، چند اشتباه گرامری دارند. 


آیا چند زبانه بودن، باعث ایجاد مشکلات رشد می شود؟

نه، این باور غلطی است که بین مردم جا افتاده است. برعکس، یادگیری همزمان 2 زبان مختلف یا حتی 3 زبان مختلف، مزایای اجتماعی و شناختی خاص خودش را دارد. متأسفانه این را کمتر کسی می‌داند! 

بنابراین با فرصت‌ های ارتباطی زیادی که در روزتان ایجاد می‌شود، کاری را که می‌خوهید انجام دهید. آنچه در اطراف شما می گذرد را توصیف کنید و سؤالات بیش از حد نپرسید، مخصوصا آن‌هایی که از قبل جوابش را می دانید!

 

حتما سعی کنین پس از تماشای کارتون های زبان انگلیسی یا سایر زبان ها، زمانی را صرف بازی با فرزند خوتون بکنین، تا بتونین با تعامل باهاش، هوش و استعدادهاش رو کشف کنین و کارتون های مناسب هوش و استعداد خودش رو براش پخش کنین.


 خب در این مقاله سعی کردیم همه چیزی که باید در مورد بچه‌های دو زبانه و رشد زبانی بدونید رو عنوان کنیم و امیدواریم که تونسته باشیم به اکثر سوالات شما پاسخ بدیم.

توصیه میکنیم در کنار این مطلب مقاله بایدها و نبایدها در پرورش کودک 2 زبانه رو هم مطالعه کنین و از نکات اون استفاده کنین.

شاید قبلا هدف پرورش کودک 2زبانه بود اما حالا با پشتکاری که شما والدین عزیز دارین بسوی پرورش کودک چند زبانه خواهیم رفت و در این مسیر های سخت 2 زبانه شو کنار شما خواهد بود.