۱۵ تکنیک فرزندپروری صحیح که همه والدین باید بدانند

نویسنده: 2 زبانه شو 21 دی 1402

در مقالات قبلی به موارد زیادی اشاره کردیم تا با رعایت اونها بتونین در پرورش کودک دوزبانه موفق تر عمل کنین. 

حال در این مقاله، ۱۵ تکنیک فرزندپروری صحیح که همه والدین باید بدانند و نکات مختلفی رو بررسی میکنیم که به شرح زیر هستن.

 

نکات فرزندپروری صحیح: فرزندپروری صحیح چیست و چه اهمیتی دارد؟

فرزندپروری صحیح چیست و چه اهمیتی دارد؟ فرزندپروری صحیح رویکردی است که بر اساس احترام متقابل بنا شده است. به گفته نویسنده دبی گادفری، تکنیک‌های فرزندپروری صحیح «برای والدینی است که می‌خواهند فرزندان خود را بدون از بین بردن روحیه آن‌ها، تربیت کنند». اما، این به چه معناست؟

بریتنی مک کیب متخصص رشد کودک، مادر دو خردسال و مدیر سابق پیش دبستانی است. بریتنی به تمام سوالات شما در مورد فرزندپروری صحیح از جمله موارد زیر پاسخ می دهد:

  • فرزندپروری صحیح چیست؟
  •  فرزندپروری صحیح چه اهمیتی دارد؟
  • تکنیک‌های صحیح فرزندپروری صحیح چیست؟

او ۱۵ تکنیک فرزندپروری صحیح رو باهاتون به اشتراک گذاشته.

فرزندپروری صحیح چیست؟

فرزندپروری صحیح یک رویکرد فرزندپروری است که بر اساس احترام متقابل بنا شده است. فرزندپروری مبتنی بر احترام متقابل، به این معنی است که ما با فرزندان خود به عنوان یک فرد رفتار می کنیم، نه به عنوان بخشی از دارایی خودمان. به عنوان انسانی که احساسات دارد، فکر می‌کند و به تنهایی توانایی پردازش و قضاوت دارد.

روزهای "چون من اینو میگم" و "من پدر یا مادرت هستم، همینه که هست" گذشته است. اگر می‌خواهیم فرزندانمان به حرف‌ها، افکار و احساسات ما گوش دهند، باید براشون الگو باشیم.

 

فرزندپروری صحیح چه اهمیتی دارد؟

کودکان با مدل‌سازی یاد می‌گیرند. اگر وسایل ارتباطی مناسب و مدیریت صحیح اختلاف و کشمکش را برای آن‌ها الگو کنیم، آن‌ها نیز نحوه برقراری ارتباط را خواهند آموخت. مغز کودک برای تفکر، پرسش و کاوش طراحی شده است. این وظیفه ما به عنوان والدین است که این اشتیاق برای یادگیری و کشف دنیای اطرافشان را فراهم کنیم.

 

معنی اصلی کلمه تربیت

فرزندپروری صحیح بر این تمرکز دارد که به کودک شما یاد دهد که چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی و چرا در یک موقعیت را درک کند.

 

۱۵ تکنیک فرزندپروری صحیح که همه والدین باید بدانند

بنابراین، اکنون که پاسخ این سوال را می‌دانید که «فرزندپروری صحیح چیست و چه اهمیتی دارد»، در اینجا ۱۵ نکته و تکنیک صحیح فرزندپروری برای کمک به شما در این راه جمع آوردی شده است.

۱. پیامدهای منطقی

۲. تأیید، همدردی، درک

۳. در سطح کودک صحبت کنید

۴. توضیح دهید و به آنها کمک کنید از اشتباهات خود بیاموزند

۵. با فرزندتان مثل یک فرد مستقل صحبت کنید

۶. هشدار دهید

۷. واضح توضیح دهید

۸. به بچه‌ها بگویید چه کاری باید انجام دهند نه اینکه چه کاری را نباید انجام دهند

۹.مثبت اندیش باشید 

۱۰. ثابت قدم باشید و به قول خود عمل کنید

۱۱. مهربان و محکم باشید

۱۲. از طنز استفاده کنید

۱۳. اجازه دهید فرزندتان حقی نسبت به احساسات خود داشته باشد

۱۴. از تناسبات سنی آگاه باشید

۱۵. احساسات و قضاوت خود را کنترل کنید

۱. پیامدهای منطقی 

کودکان به پیامد نیاز دارند. برای آنها مهم است که عواقب اعمال خود را درک کنند، خواه خوب یا بد، مثبت یا منفی باشند.

وقتی به دوستانمان حرف محبت آمیز یا تشویق کننده می گوییم، پیامد آن لبخند و احساس خوشحالی آنهاست. وقتی دوستمان را هل می دهیم، پیامدش این است که دوستمان از دستمان عصبانی می‌شود و نمی خواهد با ما بازی کند.

اگر پیامدهای برای اعمال فرزندانمان ایجاد می‌کنیم تا به آنها درس های ارزشمندی بدهیم، آنها باید منطقی باشند.

ترفندهای فرزندپروری صحیح

  • اگر کودکی وسایلش را پس از دادن دستورالعمل‌، هشدار و چارچوب زمانی واضحی که به او داده شد، تمیز نکرده باشد، در این صورت می‌توان از برداشتن آن اسباب بازی برای مدت کوتاه به عنوان یک پیامد منطقی استفاده کرد.
  • اگر کودکی کسی را کتک بزند یا به کسی صدمه بزند، پیامد مناسب این است که آن کودک به کودک دیگر کمک کند احساس بهتری داشته باشد. مانند نگه داشتن کیسه یخ، گرفتن چسب زخم و غیره.
  • اگر کودکی غذای خود را روی زمین ریخت می‌توان به آک گفت به دلیل اینکه غذایش را روی زمین ریخته است، نمی‌تواند بیروت برود.
  • اگر کودکی کاردستی کسی را پاره کرد، به او بگویید نمی‌تواند دسر بخورد.

دلیل اینکه پیامد ما باید مناسب اتفاقی که افتاده است باشد این است که به کودک آموزش دهیم چرا غذای خود را پرت نمی کنیم یا کاردستی کسی را پاره نمی کنیم. هنگامی که پیامد مناسب اتفاقی که افتاده است باشد، کودک بهتر متوجه پیام می‌شود.

 

۲. تأیید، همدردی، درک

مطمئن شوید فرزند شما می‌داند که صدای آن‌ها را شنیده‌اید. به احساسات و چیزی که می‌خواهند اهمیت دهید. اگر کودک احساس نکند که به او احترام می‌گذارید، در هدف خود شکست می‌خورید.

ترفندهای فرزندپروری صحیح

  • اگر کودک شما گریه می‌کند چون می‌خواهد بستنی بخورد، و شام ۱۵ دقیقه دیگر آماده می‌شود، ابتدا حرفشان را بازگو کنید تا بداند شما آنها را درک می‌کنید:
  • بچه‌های زیر سه سال: «من بستنی می‌خوام!» "شنیدم چی گفتی! بعد از اینکه شام خوردیم، می‌تونیم بستنی بخوریم.» احتمالاً فرزند شما همچنان ناراحت خواهد بود و این قابل درک است. بگذارید ناراحت باشند. پس از چند دقیقه، سعی کنید حواس آنها را پرت کنید یا از آنها بخواهید کار متفاوتی انجام دهند.
  • برای بچه‌های بزرگ‌تر از سه سال، می‌توانید بگویید «می‌بینم که دلت واقعا بستنی می‌خواد. من میفهمم. به محض اینکه شام ​​تموم شد، می تونیم بستنی بخوریم.»
  • کودکانی که بینش ذهنی برای استدلال به دست آورده اند،  توضیحات بیشتری نیاز دارند و به شدت تحت تأثیر حواس پرتی قرار نمی‌گیرند.

 

۳. در سطح کودک صحبت کنید

از نظر فیزیکی تا سطح چشم آنها پایین بیایید. صحبت کردن چشم در چشم با کودک خود، نشان دهنده شفقت، صداقت و احترام شما نسبت به اوست.

همچین صحبت‌ کردن چشم در چشم به عنوان یک ابزار عالی برای بهتر شنیدن کلمات شما به آنها کمک خواهد کرد.

 

۴. توضیح دهید و به آنها کمک کنید از اشتباهات خود بیاموزند

وقتی فرزندانمان را تنبیه می کنیم، مهم است که دلیل آن را توضیح دهیم. کودکان باید از اشتباهات خود درس بگیرند و باید پیامد اعمال خود را درک کنند.

ترفندهای فرزندپروری صحیح

  • "بشین رو صندلی چون اگر وایسی ممکنه زمین بخوری و آسیب ببینی"
  • "ما با دست‌هامون نوازش می‌کنیم چون کتک زدن بقیه درد داره"
  • اگر فقط به فرزندانمان بگوییم که کاری را انجام ندهند، بدون اینکه چرا، جنبه مهم آموزش را از دست داده ایم. اگر زمانی که باید روی صندلی می‌نشستند روی صندلی ایستادند و افتادند، با ایستادن به خود آسیب رساندند.
  • در مورد آن با آنها صحبت کنید. به عنوان مثال، "اوه! به خودت صدمه زدی! وقتی روی صندلی ایستادی، زمین خوردی و زخمی شدی. باید روی صندلی بشینیم. وقتی می‌شینیم، نمی‌افتیم و صدمه نمی‌بینیم."

 

۵. برقراری ارتباط

با فرزندتان مثل یک فرد صحبت کنید. از زبان مناسب سن آن‌ها استفاده کنید. تصور نکنید که کودک شما برای درک حرفتان سن کمی دارد.

احترام گذاشتن به فرزندتان این است که در طول روز با او ارتباط مناسب برقرار کنید. خود شما به عنوان یک فرد، از دانستن آنچه در روزتان اتفاق می افتد لذت می برید، و می توانید برای اتفاقات آینده برنامه ریزی  کنید. شما همچنین دوست دارید بدانید چرا همچین اتفاقاتی رخ دادند. این به ما کمک می کند تا دنیای اطراف خود را بهتر پردازش کنیم.بچه ها هم همینطور. 

در طول روز با فرزندان خود در ارتباط باشید، با این مورد میتونین در پرورش کودک 2 زبانه هم بهتر عمل کنین.

ترفندهای فرزندپروری صحیح

  • "قراره بریم فروشگاه چون گوجه نداریم. تو کمک بزرگی هستی، می‌شه کمک کنی گوجه‌ها رو انتخاب کنیم؟"
  • "امروز بعد از اینکه رسیدیم مدرسه فقط ۵ دقیقه برای بازی وقت داریم، بعدش باید بریم سر کلاس، بوست کنم و از هم خداحافظی کنیم"
  • با دادن اطلاعات کامل به کودکان آن‌ها می‌توانند برای آینده برنامه ریزی کنن و این کار از وقوع اشوب پیشگیری می‌کند.

۶. به ان‌ها هشدار دهید

در کنار برقراری ارتباط، باید قبل از پایان مهلت مقرر به فرزندانمان هشدار دهیم. این به فرزندان ما زمان لازم را برای آمادگی ذهنی می دهد.

شما به عنوان یک فرد دوست ندارید بدون اطلاع قبلی مجبور به انجام کاری شوید، ترجیح می‌دهید از قبل اطلاع داشته باشید. کودکان هم همین‌طور هستند.

ترفندهای فرزندپروری صحیح

  • "پنج دقیقه دیگه کتاب‌هامون رو جمع می‌کنیم و شام می‌خوریم"
  • "این صفحه رو که رنگ کردیم باید آماده بشیم"
  • هشدار برای کودکانی تغییر حالت مشکل دارند خیلی مفید است.

۷. واضح خواسته‌های خود را بیان کنید

ما می‌خواهیم فرزندانمان را برای موفقیت آماده کنیم، می‌خواهیم بدانند که از آنها چه انتظاری می‌رود و ما در اعمالشان به دنبال چه هستیم.

ترفندهای فرزندپروری صحیح

  • "ازت می‌خوام کتاب‌هات رو جمع کنی" به جای "تمیزکاری کن"
  • فهمیدن و رمزگشایی منظور ما وقتی واضح صحبت نمی‌کنیم برای کودکان دشوار است، باید برای آن‌ها دستورالعمل و راه‌های ساده و واضح ارائه کنیم. برای اطمینان از اینکه آن‌ها به وضوح دستورالعمل‌های ما را درک می کنند، از فرزندانتان بخواهید حرف شما را تکرار کنند، یا از آنها در مورد آنچه گفتید بپرسید: "چه چیزی رو باید برداری؟"

 

۸. به جای اینکه به ان‌ها بگویید چه کارهای انجام ندهند به ان‌ها بگویید چه کارهای را باید انجام دهند

این روشی برای بیان دستورالعمل‌های ما است که عادت کردن به آن زمان می‌برد. اما این نوع آموزش و جمله بندی با نحوه پردازش اطلاعات توسط ذهن انسان بهتر عمل می کند.

ترفندهای فرزندپروری صحیح

  • به‌جای گفتن "ما برادرمون رو کتک نمی‌زنیم" باید بگوییم "ما برادرمون رو نوازش می‌کنیم"
  • به جای گفتن "غذات رو پرت نکن"، باید بگوییم "غذا باید تو بشقاب باشه"
  • وقتی می شنوییم"غذات رو پرت نکن"، مغز قسمت "پرت کردن غذا" را قبل از بخش "نکن" پردازش می کند.
  • مثال عالی این فرضیه دستگاه‌های خودپرداز داخل فروشگاه است. تا به حال پیش آمده است که کارت خود را زودتر از زمان گفته شده از دستگاه خارج کنید؟ بله، منم همینطور. این به این دلیل است که پیام روی دستگاه می گوید "کارت خود را برندارید". مغز شما «برداشتن کارت» را قبل از «نباید» پردازش می‌کند. دستگاه باید بگوید «کارت خود را داخل دستگاه نگهدارید».
  • اینکه به فرزندتان بگویید چه کاری باید انجام دهد، واضح و ساده است. گفتن اینکه چه کاری نباید انجام دهند می‌تواند برای یک ذهن در حال رشد گیج کننده باشد.

 

۹. مثبت اندیش باشید

نحوه واکنش و عملکرد ما بر فرزندان ما تأثیر می‌گذارد. اگر منفی‌نگر باشیم، بر روحیه و عملکرد ان‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر مثبت اندیشی خود را حفظ کنیم، این نیز بر نحوه تفکر، احساس و واکنش آنها در موقعیت‌ها تأثیر می‌گذارد.

آشنایی با چیزها، موقعیت ها، افراد، وقایع و تغییرات جدیدی که روی می‌دهد بر فرزند شما تاثیر می گذارد.

نحوه پاسخگویی و برخورد شما با این مسائل و تغییرات تأثیر زیادی بر نحوه عملکرد و واکنش فرزندتان خواهد داشت.

مهم است که مثبت‌نگری خود را حفظ کنیم و با فرزندانمان که تجربیات جدیدی را تجربه می کنند، با دیدگاه مثبت صحبت کنیم.

به عنوان مثال، اگر زمانی که آن‌ها برای اولین بار مدرسه را شروع می‌کنند، شما ترس خود را به آن‌ها القا کنید، آن‌ها سخت‌تر می‌توانند زندگی خود را با این تجربه جدید تطبیق دهند.

 

۱۰. ثابت قدم باشید و به قول خود عمل کنید

بچه‌ها بسیار باهوش هستند و حافظه‌ی خوبی دارند. اگر به حرف و قول خود عمل نکنید ان‌ها به راحتی یاد می‌گیرند که می‌توانند بدون هیچ پیامدی کار خود را انجام دهند.

ترفندهای فرزندپروری صحیح

  • اگر به آنها می‌گویید «آروم باش. اگر، سر و صدا کنی نمی‌تونی قبل از خواب کتاب بخونی» باید این کار را انجام دهید. بله، گاهی اوقات به نظر می‌رسد که دارید خودتان را مجازات می‌کنید، اما برای آنها بسیار مهم است که بدانند حرف شما حتما عملی می‌شود‌.
  • وقتی فرزندتان متوجه شود که شما پر از تهدیدهای توخالی هستید، در آینده به سختی می‌تواند به حرف شما عمل کند.
  • همین امر در مورد قول‌های شما نیز صدق می‌کند "اگر تو مدرسه بچه‌ی خوبی باشی، وقتی اومدم دنبالت می‌ریم پارک" به قول خود عمل کنید زیرا ان‌ها قول شما را به یاد دارند.

 

۱۱. مهربان و محکم باشید

داشتن لحن محبت آمیز و با افتخار در والدین بسیار مهم است. رابطه ای که بر اساس احترام متقابل بنا شده است. در طول روز به آنها عشق بورزید هم فیزیکی و هم کلامی.

ترفندهای فرزندپروری صحیح

  • کودک خود را نوازش، بوس و بغل کنید. به صورت ویژه و مشخص با اون صحبت کنید. "من عاشق اینم که باهات رنگ آمیزی کنم"، "عاشق پیاده روی باهاتم"، "خیلی دوست دارم با هم کتاب بخونیم."
  • آما موقع تربیت اقتدار داشته باشید. به حرف خود عمل کنید. اگر به ان‌ها می‌گویید گوش ندادن حرف شما پیامدهای به دنبال دارد، حتما به آن عمل کنید. آنها به شما به خاطر محبت، راستگویی و قابل اعتماد بودن احترام خواهند گذاشت.

 

۱۲. از طنز استفاده کنید

همه چیز لازم نیست جدی باشد. شرایط وخیم زیادی وجود داشته است که من توانسته‌ام آن را کنترل کنم زیرا با بچه ام شوخی کرده‌ام. استفاده از شوخ طبعی در حین تربیت بسیار مهم است، به کودک شما می‌آموزد که دارای حس شوخ طبعی باشد، شخصیت او را می‌سازد و به رشد بینش کمک می کند.

شما باید برای مدت زمان زیادی نقش والدین را بازی کنید، پس این کار را برای خود و فرزندتان لذت بخش کنید.

۱۳. اجازه دهید فرزندتان حقی نسبت به احساسات خود داشته باشد (آنها می توانند فریاد بزنند و گریه کنند، اگر دلیل و راه مناسبی برای این کار داشته باشند)

ما نمی‌خواهیم فرزندانمان را سرکوب کنیم. آنها باید بتوانند افکار و احساسات خود را بیان کنند و باید حق داشته باشند که احساس غمگینی، عصبانیت، ناامیدی و غیره داشته باشند. با این حال، این وظیفه ماست که به آنها بیاموزیم که چگونه این را به درستی بیان کنند.

  • اگر در مغازه هستید، فرزندتان باید بفهمد که دیگران نمی خواهند صدای فریاد او را بشنوند، این کار گوش مردم را آزار می‌دهد.
  • اگر در فضای امن خانه هستید، کودک شما باید بتوانند احساسات خود را ابراز کنند. اما حتما دستورالعمل‌ها و محدودیت‌های لازم را برای آن‌ها تعیین کنید.

مطمئنا اینکه کودک به‌خاطر نگرفتن کلوچه از سر عصبانیت یک ساعت فریاد بزند، کار درستی نیست.

گاهی اوقات، اگر کودکی روز بدی را سپری می‌کند، مثلا اگر در طول روز استراحت نکرده باشد، اگر شما برای مدتی با او در زمان عصبانیتش نشسته‌اید و او هنوز تسلیم نشده است، می‌توانید چیزی شبیه به این بگویید: «می‌توانی احساس ناراحتی کنی و اگر بخوای می‌تونی به گریه ادامه بدی، اما الان واقعاً گوش‌هام رو ازار می‌ده، پس باید بری تو اتاقت.»

اینکه آن‌ها فضای برای خود داشته باشند که بتوانند کتاب بخوانند یا استراحت کنن به آرام شدن ان‌ها کمک می‌کند. گاهی اوقات تنها چیزی که نیاز دارند ترک آن موقعیت است و بعد از آن به آرامش می‌رسند.

۱۴. تناسب سنی، مثال‌های برای بالا و پایین سه سال

برای کودکان زیر سه سال باید کوتاه و مستقیم صحبت کنید. لغات اضافه را حذف کنید. مثلا بگویید "گاز گرفتن درد داره، اخ"

برای یک کودک بالای سه سال، می‌توانید از زبان رساتر استفاده کنید: «دهن ما برای گاز گرفتن غذاست. وقتی دوستانمون رو گاز می‌گیریم به بدنش آسیب می‌زنیم. اگر کمک لازم داری، به معلمت بگو.»

البته می‌توانید کمی با کلمات بازی کنید. کودک شما می‌تواند کلمات زیادی را در دو سالگی و حتی کلمات بیشتری را در دو و نیم سالگی درک کند. شما می‌دانید فرزندتان چه توانایی‌های دارد.

 

۱۵. احساسات و قضاوت خود را کنترل کنید

اگر روز سختی را پشت سر گذاشته اید و باید یک دقیقه به خودتان استراحت دهید، این کار را بکنید. چیزی پیدا کنید که بچه‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه مشغول کند و استراحت کنید.

آروم باش. لیاقتش رو داری.

زمانی که ما احساس استرس می‌کنیم، فرزندانمان نیز دچار استرس می‌شوند. اگر واقعاً نیاز به استراحت داشته باشیم، نمی‌توانیم با آرامش با فرزندان خود رفتار کنیم.

 با این روزها اشنایی دارم. زمانی که شما مادر بچه‌های کوچک هستید این مسئله زیاد پیش می‌آید. اما، مهم است که به خاطر داشته باشید، کودکان با الگوسازی یاد می گیرند. وقتی رفتار مناسب را الگو می‌کنیم، رفتار مناسب را یاد می‌گیرند. اگر ما نحوه خودتنظیمی را الگو قرار دهیم، آنگاه آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه خود را تنظیم کنند.

ترفندهای فرزندپروری صحیح

  • با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، چیزی مانند این بگویید: «مامانی یکم استرس داره. من به چند دقیقه نیاز دارم تا خودم رو آروم کنم. قراره یه موزیک پخش کنم تا تو و برادرت برقصین، منم یه دقیقه روی مبل می‌شینم و خودم رو آروم می‌کنم. این به من کمک می‌کنه تا احساس بهتری داشته باشم.»
  • فرزندپروری صحیح و کودکان دو زبانه
  • وقتی صحبت از فرزندپروری صحیح و کودکانی می‌شود که بیش از یک زبان را یاد می‌گیرند، داشتن صبر و درک مهم است. زبان در مراحل مختلف توسعه می‌یابد. ابتدا زبان درکی است، چیزی که شما می‌فهمید، سپس زبان بیانی ، چیزی که با آن صحبت می‌کنیم.
  • هنگامی که کودکان بیش از یک زبان را یاد می‌گیرند، قبل از بیانی حرفشان، باید زبان بیشتری را پردازش کنند. هنگامی که کودک شما شروع به ساختن واژگان می‌کند، دسترسی به کلمات زمانی که احساسات او را تحت الشعاع قرار می‌دهد برای او دشوار است.
  • هنگامی که کودکان مهارت های خودتنظیمی و بلوغ بهتری به دست آورند، بهتر می توانند کلمات را به زبان مورد نظر بیان کنند. فقط به یاد داشته باشید که آرام، مثبت و دلگرم کننده باشید. ایجاد محیطی آرام و بدون استرس مهم است.

 

فرزندپروری صحیح چیست؟ 

احترام متقابل

 

فرزندپروری صحیح به معنای داشتن رابطه‌ای با فرزندتان است که بر اساس احترام متقابل باشد. اگر با فرزندتان در ضمینه‌های شنیدن حرفشان، اعتبارسنجی، برقراری ارتباط با آنها، دعوت به پرسش، چالش و فکر کردن با احترام رفتار کنید، آن‌ها نیز به شما احترام خواهند گذاشت.

اگر به فرزندان خود نشان دهیم که چگونه به طور مؤثر روابطی را بر اساس روابطی که با آنها داریم ایجاد و تقویت کنند، آن‌ها نیز این مهارت‌های ارزشمند را خواهند آموخت.

حال که درباره فرزند پروری صحیح اطلاعاتی بدست آوردیم و میتونیم از اون در پرورش کودک 2 زبانه هم استفاده کنیم تا کودکمون هم زبان انگلیسی رو یاد بگیره وهم باعث پرورش صحیح اون بشین.

2 زبانه شو توصیه میکنه که مقاله 8 اشتباه رایج در پرورش کودک 2 زبانه رو هم مطالعه کنین تا با رعایت این موارد به هدف اصلی خودتون در سریع ترین زمان برسین.