کودکانی که دیر صحبت می‌کنند

نویسنده: 2 زبانه شو 06 اسفند 1402

کودکانی که دیر صحبت می‌کنند: چه کارهای باید انجام دهید اگر فرزندتان هنوز صحبت نمی‌کند.

فرزندم هنوز صحبت نمی‌کند! چرا کودک نوپای من حرف نمی‌زنه؟ یک کودک ۲ ساله، چند کلمه باید بگوید؟ این‌ها سوالات رایجی است که والدین در هنگام نگرانی در مورد دیر صحبت کردن کودک نوپا، از خود می پرسند.

اگر نگران این هستید که فرزندتان حرف نمیزند و فکر می‌کنید که در سنی است که باید صحبت کند، ممکن است دچار تاخیر زبانی باشد.

افرادی که دیر صحبت می کنند، در واقع بیشتر از آن چیزی است که اکثر مردم فکر می کنند. فقط کافی است «بچه ۱۸ ماهه‌ام صحبت نمی‌کند» را جستجو کنید و خواهید دید که بسیاری از والدین، نگران همین موضوع هستند.

امروز اینجا در مسیر پرورش کودک 2 زبانه به سؤالات شما درباره بچه‌هایی که «دیر صحبت می‌کنند» پاسخ میدهیم و نکاتی را در مورد نگرانی شما در مورد کودک نوپایتان و کارهایی که باید انجام دهید، ارائه میدهیم.

 

قبل از شروع به خواندن این مطلب، 2 زبانه شو توصیه میکنه تا مقاله ۱۰ ویژگی اصلی زبان رو مطالعه کنین و سپس این مطلب رو بخوانید.
 

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

1. تاخیر زبانی چیست و چرا کودک نوپای من هنوز صحبت نمی‌کند؟
2. در چه صورتی کودک دچار تاخیر زبانی است؟
3. کودکان معمولا اولین کلمات خود را چه زمانی می گویند؟
4. دیر صحبت کردن، چقدر رایج است و آیا کودکان بعدا بهتر می‌شوند؟
5. چرا برخی از کودکان دیرتر از دیگران صحبت می کنند؟
6. آیا فرزند من دچار تاخیر زبانی است زیرا بیش از یک زبان صحبت می کند؟
7. چه زمانی باید به یک گفتاردرمانگر / آسیب شناس مراجعه کنم تا در مورد دیر صحبت کنندگان بیشتر بدانم؟
8. در خانه برای کمک به تاخیر زبانی چه کنم؟

کودکانی که دیر صحبت می‌کنند
تاخیر زبانی (کودکانی که دیر صحبت می‌کنند)

پس شما می‌خواهید بدانید که چرا کودکتان صحبت نمی‌کند، یا چرا کودک نوپایتان دیر شروع به صحبت کرده است و به دنبال اطلاعات موثق در این زمینه هستید.

در این مقاله، با استفاده از جدیدترین و قابل اعتمادترین تحقیقات، به سوالات شما در مورد "کودکانی که دیر صحبت می‌کنند" پاسخ خواهیم داد.

لطفاً توجه داشته باشید که تجربه فردی، از خانواده ای به خانواده دیگر، متفاوت است و همه کودکان متفاوت هستند. با این حال، اگر نگران هستید، مهم است احساسی که دارید را بپذیرید و اقدام کنید.


تاخیر زبانی چیست؟

تاخیر زبانی چیست؟ اساساً، اگر فرزند شما ۲۴ ماهش است و هنوز از ۵۰ کلمه استفاده نمی‌کند، تاخیر زبانی دارد.
اما برای پاسخ صحیح به این سوال، ابتدا باید مفهوم درک مطلب و بیان را بدانید.

 

  • درک، چیزی است که کودک متوجه می‌شود. مثلا شما می گویید "کت، کلاه و شالت رو بیار" (بدون اشاره به آنها یا بدون اینکه بگویید "می‌ریم قدم بزنیم") و کودک شما آنها را می‌آورد‌.
  • بیان، همان چیزی است که آن‌ها می‌گویند (کلماتی که استفاده می‌کنند) نه نحوه تلفظ آنها، بلکه کلمات و عباراتی مانند: مامان نیست، مامان نگاه، جوجو و غیره.


تأخیر زبانی مانند تب است. این یک علامت است که در بسیاری از شرایط یافت می‌شود. درست مانند کودکانی که دچار کم شنوایی یا شکاف کلام هستند. این امر، تشخیص تاخیر زبانی را چالش برانگیز می‌کند.

اما در اینجا، ما در مورد تاخیر زبانی افرادی صحبت می کنیم که شرایط دیگری مانند اوتیسم یا سندرم داون ندارند.
 

در چه حالتی کودک تاخیر زبانی دارد؟

اساساً، کودکان زمانی که بین ۱۸ تا ۳۵ ماه هستند، دچار تاخیر زبانی می‌شوند. آنچه را که به آنها می‌گویید می‌فهمند، اما واژگان بیانی محدودی دارند.

این بدان معنی است که آنها از کلمات زیاد و متفاوت و یا ترکیبات کلمات زیادی استفاده نمی کنند.

برای اینکه کودکی مشکل تاخیر زبانی داشته باشد، همه زمینه‌ های دیگر رشد، باید در مسیر درست باشد. چیزهایی مانند رشد بازی آنها، زمانی که شروع به راه رفتن کردند، شنوایی آنها و غیره.

بنابراین اگر رشد کودک در زمینه‌ های دیگر در مسیر درست قرار دارد، اما هنوز صحبت نمی کند، می‌توان آن را دلیلی بر تاخیر زبانی کودک دانست.

با این حال، همانطور که می‌دانیم، زندگی همیشه به اندازه تحقیقات، ساده نیست و برخی از کودکانی که دیر صحبت می‌کنند، ممکن است در درک مفاهیم نیز مشکل داشته باشند.


چگونه بفهمم فرزندم تاخیر زبانی دارد یا خیر؟

اگر فرزند شما ۲۴ ماه دارد و هنوز ۵۰ کلمه را به کار نمی‌برد، تاخیر زبانی دارد.

یکی از محققین معتبر بنام پنیا، می‌گوید که بین ۱۸ تا ۲۰ ماهگی، باید انتظار داشته باشید که فرزندتان حداقل از ۱۰ کلمه استفاده کند و این کلمات در بین زبان‌ها، برای کودکان دوزبانه تقسیم می‌شود. 

بنابراین ممکن است کلمات بیشتری در یک زبان نسبت به زبان دیگر داشته باشند. این تعداد کل کلماتی است که باید مورد متوجه قرار بگیرد.

پس اگر به پرورش کودک 2 زبانه می‌پردازید، تعداد کل کلماتی که میگوید، اگر بیشتر از 10 کلمه است پس جای نگرانی نیست.
 کودکانی که دیر صحبت می‌کنند

کودکان معمولا اولین کلمات خود را چه زمانی می گویند؟

اولین کلمات معمولاً بین ۸ تا ۱۵ ماهگی بیان می‌شوند.

در ابتدا، رشد بسیار آهسته صورت می‌گیرد و کودکان ۱۸ ماهه، حدود ۱۰ کلمه جدید در ماه یاد می‌گیرند.

با این حال، زیاد به اعداد معطوف نشوید. وقتی صحبت از رشد زبان اولیه به میان می‌آید، تفاوت‌ های زیادی بین کودکان وجود دارد و راهنما و نکات صحیح‌ زیادی در این مورد وجود ندارد.

همچنین مهم است که به این موضوع فکر کنید که آنها از کلمات، برای چه استفاده می کنند. همه چیز در مورد ارتباط است، بنابراین آیا آنها درخواست می کنند که چیزی مانند قلقلک دادن، تکرار شود یا متوقف شود؟ آیا اعتراض می کنند، چیزی را رد می کنند، نظر می دهند؟ و غیره.

بین ۱۷ تا ۲۰ ماهگی، با نزدیک شدن به مرز ۵۰ کلمه و یادگیری چندین کلمه جدید در روز، جهش سریع واژگانی به وجود می‌آید. بیشتر این نکات و مراحل بر اساس کودکان تک زبانه است، اما نقاط عطف برای کودکان دوزبانه ، مشابه است.

کودکان با سرعت های متفاوتی پیشرفت می کنند، اما دیدن پیشرفت ثابت، مهم است.

 

پس توجه داشته باشین که هر چیزی در قالب تحقیق و مقاله ممکن است درباره کودک شما صدق نکند، چون بسته به خود کودک و محیطی که در آن قرار دارد، ممکن است شرایط متفاوت باشد.

تمرکز خود را روی پیشرفتی ثابت بگذارید، تا در امر پرورش کودک چند زبانه موفق شوید.
 

تاخیر زبانی چقدر رایج است؟

تاخیر زبانی در واقع بیشتر از آن چیزی است که بسیاری از والدین فکر می کنند. باز هم آمارها متفاوت است، اما حدود ۱۵٪ از کودکان در سن ۲ سالگی به آهستگی شروع به حرف زدن می‌کنند.
 

آیا کودکان تاخیر زبان، در آینده بهتر می‌شوند؟

پاسخ به این سوال دشوار است، اما حدود ۵۰ درصد از افرادی که دیر صحبت می‌کنند، تا ۳ سالگی در مقیاس واژگانی در محدوده نرمال و در مهارت‌ های دستور زبان و مکالمه در سن مدرسه، به حد نرمال می‌رسند.


دیرشکوفاها، کسانی هستند که در سن ۳ تا ۵ سالگی، توانایی و استعداد خود را بروز می‌دهند.


اما تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکانی که بین ۲۴ تا ۳۱ ماهگی تاخیر زبانی داشتند، مهارت‌ های زبانی ضعیف‌تری در دوران نوجوانی دارند. حتی با وجود اینکه آنها نمرات زبانی در محدوده متوسط دارند، هنوز نسبت به همتایان خود در واژگان، دستور زبان و حافظه کلامی، ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکانی که در درک و بیان، باهم تاخیر دارند، ممکن است در خواندن با مشکل مواجه شوند‌.

شما نمی توانید از قبل بدانید که آیا فرزندتان دیر شکوفا می شود یا خیر. مطمئناً ایده خوبی نیست که به این احتمال، اعتماد کنید.

پیش بینی اینکه چه کسی از این مرحله عبور می‌کند و چه کسی نمی‌کند، بسیار دشوار است.


کودکانی که احتمال دارد از این مرحله عبور نکنند، کودکانی هستند که در خانواده آنها سابقه تاخیر زبانی وجود دارد، درک آنها نیز به تأخیر می‌افتد، و از حرکات کمی استفاده می کنند.


بهترین حرکات (زبان بدن) برای رشد زبان، حرکاتی هستند که معنا می بخشند.

حال این یعنی چه؟ هنگام گفتن «آب» سرشان را تکان می دهند. در واقع آنها می گویند "آب نه" یا "من آب نمی‌خوام". ژست، معنای کلمه را گسترش می‌دهد. تکان دادن سر در حین گفتن "نه" معنای کلمه را گسترش نمی‌دهد.
 کودکانی که دیر صحبت می‌کنند

چرا برخی از کودکان دیرتر از دیگران شروع به صحبت می کنند؟

در حال حاضر هیچ پاسخ روشنی برای اینکه چرا برخی از کودکان نوپا دیر صحبت می کنند، وجود ندارد. رشد اولیه زبان، از کودکی به کودک دیگر متفاوت است.

اما، چیزهایی که بین دیر صحبت‌کننده‌ها معمولاً مشترک هستند، مواردی مانند سابقه خانوادگی تاخیر زبانی، پسر بودن، تولد با کمتر از ۸۵ درصد وزن مناسب یا کمتر از ۳۷ هفته بارداری است.
 

آیا فرزند من دیر صحبت می‌کند زیرا ما بیش از یک زبان صحبت می کنیم؟

قطعا نه!

افراد زیادی در جهان به دو زبان یا بیشتر صحبت می کنند، اما بیشتر تحقیقات مربوط به کودکانی است که به یک زبان صحبت می‌کنند.

رشد زبانی فرزند شما تحت تأثیر میزان ورودی‌های دریافتی و فرصت‌هایی است که برای استفاده از زبان یا زبان ها دارد. صحبت کردن به بیش از یک زبان، حتی باعث تاخیر موقتی در توسعه زبان نمی‌شود.

آنچه مهم است این است که درک کنید کودک شما با چه زبان‌هایی در ارتباط است، با چه کسانی صحبت می کند و اینکه میزان استفاده کودک شما از هر زبان، به چه اندازه است.


لطفاً رشد زبان فرزندتان را با سایر کودکان مقایسه نکنید. 

 

برای خانواده های دوزبانه، هر خانواده منحصر به فرد است و مقایسه مفید نیست، مگر اینکه محیط زبان و تجربه یکسان باشد و این برای هر کودک، منحصر به فرد است.

همچنین آنها را با کودکان تک زبانه هم مقایسه نکنید، این مقایسه درست نیست.

پنا می گوید، دوزبانگی مانند کیک است. به عنوان مثال، اگر کیک تمشک و سیب درست کنید، هر دو طعم، منحصر به فرد هستند و با هم طعم متفاوتی دارند. این یک ترکیب منحصر به فرد است.

پس اگر در حال پرورش کودک دوزبانه هستید، اصلا نگران نباشید که ممکنه باعث سخن گفتن دیرتر از موعد بشه، چون این امر عملا غیرممکن است.


کودک نوپای من هنوز صحبت نمی‌کند، چه کار کنم؟

اگر به این فکر کردین که چرا کودک نوپایتان هنوز صحبت نمی کند، باید زودتر به دنبال کمک باشید، به خصوص اگر هر یک از موارد زیر با وضعیت شما مرتبط باشد.

• شما یک کودک ۱۸ ماهه دارید که هنوز صحبت نمی کند یا حداقل از ۲۰ کلمه استفاده نمی‌کند. این لغات باید شامل انواع مختلفی از کلمات، مانند اسم ها یا نام چیزها (فنجان، بسکوت برای بیسکویت)، افعال یا کلماتی که نشان دهنده انجام کار هستند (خوردن، رفتن)، حروف اضافه یا کلمات مکان (بالا، پایین)، صفت ها یا کلمات توصیف کننده (داغ، مال من) و کلمات اجتماعی (سلام، خداحافظ) باشد. کودکان نوپا به انواع مختلفی از کلمات نیاز دارند تا بتوانند ارتباط برقرار کنند. مثلا اگر تمایل به بیسکویت دارند بگویند، بیسکوت من.

به تلفظ کلمات توجه نکنین، موضوع اصلی مفهوم کلمه ای است که می‌گویند، پس اگر کودک بجای بیسکویت گفت بیسکوت، همین یک کلمه برای او حساب میشود.

یا
• شما یک کودک ۲۴ ماهه دارید که حداقل از ۱۰۰ کلمه استفاده نمی‌کند و دو کلمه را با هم ترکیب نمی‌کند. ترکیب کلمات باید تازه باشد. عباراتی مانند متشکرم، من می‌خواهم، همه رفته اند، این چیست؟ عبارات واقعی نیستند، آنها تکه کلام‌هایی هستند که به عنوان یک کلمه ترکیبی شناخته شده اند. ترکیب‌ های واقعی کلمه، گفته خود کودک است که قبلاً نشنیده‌ است. چیزهایی مانند: "گربه رفته" یا "لباس کثیف".

اگر فکر می‌کنید کودک شما تاخیر زبانی دارد، همیشه می‌توانید به یک گفتاردرمانگر مراجعه کنید. مخصوصا اگر این مسئله ذهن شما را درگیر کرده است.

لطفاً به غریزه خود گوش دهید و نظراتی مانند "اوه اون خیلی بچه است، لازم نیست به گرفتار درمانی" نادیده بگیرید. این اصلا درست نیست! نتایج کودکانی که زودتر بیماری آنها تشخیص داده شده است، نسبت به کودکانی که دیرتر مورد درمان قرار گرفته‌اند، بهتر است.

اگر کودک دوزبانه بزرگ می‌کنید، در حالت ایده‌آل، یک گفتار درمانی می‌خواهید که تجربه کار با خانواده‌های دوزبانه را داشته باشد. اگر این امکان وجود ندارد، قبل از رفتن، این مقاله را بخوانید تا آماده شوید و بدانید چه باید بگویید.

کودکانی که دیر صحبت می‌کنند
چگونه کودک نوپایم را وادار به صحبت کنم؟

در اینجا ۵ نکته برای تشویق کودک نوپا به صحبت کردن آورده شده است.

1. به یک گفتار درمان مراجعه کنید
به یک فرد حرفه‌ای مراجعه کنید و به حرف دوستان خود گوش ندهید.

اگر کودک دوزبانه بزرگ می‌کنید، به یک گفتار درمانگر با تجربه در کار با خانواده‌های چند زبانه مراجعه کنید. توصیه برای ترک زبان را نپذیرید. این پیشنهاد توسط هیچ تحقیقی پشتیبانی نمی شود و بهترین راه نیست.

لازم نیست دستور العمل هایی که فقط برای یک زبان است را نیز دنبال کنید. زیرا این بهترین راه و یا موثرترین راه برای پرورش کودک چند زبانه نیست‌.


۲.شنوایی فرزندتان را بررسی کنید
این مورد در کودکان ۱۸ ماهه که صحبت نمی کنند، رایج است. ممکن است یک بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد، بنابراین بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکلی وجود ندارد. شما هیچ وقت نمی‌توانید مطمئن باشید که مشکلی در این زمینه وجود ندارد.


۳. 30 دقیقه در روز را برای آنها کنار بگذارید
اگر فکر می‌کنید حالت بیان کودک شما پیشرفتی نمی‌کند، در روز ۳۰ دقیقه را کنار بگذارید و در این مدت، فقط روی ارتباط برقرار کردن با کودک خود تمرکز کنید.

در این ۳۰ دقیقه، آنها را از نزدیک مشاهده کنید و ببینید به چه چیزی علاقه دارند؟ به چه نگاه می کنند؟ با چه چیزی بازی می‌کنند؟ 

زبان کودکان، زمانی بهتر رشد می‌کند که برای چیزی که به آن نگاه می‌کنند یا کاری که انجام می‌دهند، نام می‌گذاریم تا زمانی که سعی می‌کنیم توجه آنها را به چیزی که خودمان به آن علاقه داریم، معطوف کنیم.

چیزی شبیه به این"داری میری طرف مبل! اخ، نشستی" نه اینکه بگویید"علی نگاه کن، این یه کتابه، ببین" این رفتارهای کوچک، تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند.


۴.یک دفتر ارتباطی داشته باشید
نترسید (لازم نیست چیز گرانی باشد) فقط جایی که بتوانید نحوه ارتباط آنها را در آن یادداشت کنید. مثلا ممکن است از تمام بدن خود استفاده کنند، دور می شوند تا بگویند من آن را نمی خواهم. یا از اشاره مانند تکان دادن سر و نه گفتن استفاده می کنند.

به مواردی که در مورد آنها ارتباط برقرار می‌کنند، توجه کنید. اینها را مقاصد ارتباطی می نامند و واقعاً مهم هستند، زیرا واژگان کافی نیست.

آنها به تجربه استفاده از لغاتی که برایشان مهم است نیاز دارند.

مواردی مانند سلام کردن به شما وقتی به خانه می‌آیید، خداحافظی کردن یا دست تکان دادن، بلند کردن دست برای برقراری ارتباط و بغل کردن کودک، رد کردن چیزی و نظر دادن، جز این دسته هستند.

اینها را می توان با استفاده از کلمات، ژست‌ ها یا حرکات کل بدن، انجام داد. مهم این است که کلمات جدیدی را در طول یک ماه مشاهده کنید.


۵. با هم به کتاب ها نگاه کنید.
خواندن برای کودکان مهم است. اما اینجا «نگاه» کلمه مهمی است، برای تشویق و تقویت زبان، لازم نیست کتاب را بخوانید، نگاه کردن هم کافی است.

 

امیدواریم که این مطلب هم برای شما مفید بوده باشه و مسئله اینکه فرزندتون تاکنون شروع به حرف زدن نکرده رو حل کرده باشه. توصیه میکنیم که در ادامه این مطلب مقاله همه چیزی که باید در مورد بچه‌های دوزبانه و رشد زبانی بدونید رو هم بخونین تا بیشتر درباره رشد زبانی یاد بگیرین.