نقاط عطف رشد گفتار و زبان برای کودکان

نویسنده: 2 زبانه شو 16 فروردین 1403

نقاط عطف رشد گفتار و زبان برای کودکان

نقاط عطف رشد گفتار و زبان جهانی، از جمله برای کودکان دوزبانه، که میشه با دونستن این موارد، از بسیاری از نگرانی ها در مسیر پرورش کودک 2 زبانه خلاص شد.

آیا نگران رشد گفتار و زبان فرزندتان هستید؟ یا کنجکاو هستید که بدونید کودک شما در سن خاصی باید به کدام یک از نقاط عطف رشد زبان برسه؟

این مقاله، نقاط عطف توسعه زبان برای کودکان رو توضیح میده و همچنین در مورد نقاط عطف زبان برای کودکانی که به یک یا چند زبان صحبت می‌کنند، یعنی کودکان دوزبانه و کودکان چند زبانه، نیز توضیح میده.

ما مصاحبه ای اختصاصی با یک آسیب شناس گفتار و زبان سه زبانه و استادیار بالینی در زمینه آسیب شناسی گفتار و زبان، بنام آنا پائولا داشتیم تا در این مورد برای شما والدین عزیز صحبت کنه.

نکات بسیار مهمی در زمینه نقاط عطف رشد گفتار و زبان برای کودکان در ادامه مطرح میشه، که میتونه به شما در پرورش کودک دوزبانه بسیار کمک بخش باشه.

نقاط عطف رشد گفتار و زبان برای کودکان

نقاط عطف رشد زبان

من آنچه را که نقاط عطف "جهانی" می‌نامم، بدون توجه به زبان مادری که چی هست، در موارد زیر خلاصه می‌کنم.

این اطلاعات، بر اساس اطلاعات انجمن کودکان چندزبانه درباره نقاط عطف چند زبانه، و همچنین از تجربه شخصی من به عنوان آسیب شناس سه زبانه گفتار-زبان و مادر کودکان دو زبانه است.

با این حال، همانطور که در مورد این نقاط عطف رشد زبان می خوانید، به خاطر داشته باشید که تفاوت بین کودکان کاملا طبیعی است.

پس میشه نتیجه گرفت که ممکنه کودکی در امر پرورش کودک 2 زبانه در عرض 8 ماه، شروع به استفاده از کلمات بکنه و این درحالیه که برای برخی کودکان این زمان بسیار طولانی هست.

پس در نقاط عطف رشد گفتار و زبان برای کودکان، این مورد رو حتما مد نظر داشته باشین، چون نگرانی اکثر والدین هست.

پرورش کودک دوزبانه

نقاط عطف رشد زبان تولد - ۱۲ ماهگی

به طور کلی، سال اول زندگی کودک، صرف نظر از زبان مادری، حول صداها می‌چرخد.

کودکان شروع به تشخیص صداهای گفتاری در زبان مادری خود می‌کنند و به الگوهای لحنی زبان مادری خود، که ملودی و ریتم زبان است توجه می‌کنند.

آنها همچنین شروع به اتصال اشیاء و افراد خاص، به صداهای خاص می‌کنند. 

در سال اول، کودکان از ایجاد صداهای محیطی (مانند گریه، آروغ) به اغو اغو کردن(مثل اوه، آه) و به اشتباه تلفظ کردن کلمات (مثلاً ماما، ابا) می‌رسند.

حرف زدن آنها، ریتم زبان مادری آنها را منعکس می‌کند و هر صدای استفاده نشده ای که در زبان مادری آنها وجود نداشته باشد، دیگر تشخیص داده نخواهد شد.

 

نقاط عطف رشد زبان ۱۲ تا ۲۴ ماهگی

دوره ۱۲ تا ۲۴ ماهگی، عموماً مربوط به کلمات و اتصال کلمات خاص به اشیا و افراد و همچنین اعمال و مفاهیم است.

کودکان شروع به درک کلمات (به عنوان مثال کلمات مختلف داخل یک عبارات)، درک کلمات در متن و درک جملات می‌کنند.

آنها همچنین از گفتن تلفظ اشتباه کلمات به اصطلاحات تخصصی (یعنی کلمات محاوره‌ای طولانی‌تر، صامت‌ها و مصوت‌ها با تنش و لحن شبیه بزرگسالان) به تولید و ترکیب کلمات برای تشکیل عبارات ۲ کلمه‌ای (مثلاً آبمیوه) می‌رسند.

ابتدا تقلید از کلمات جدید و همچنین تولید اسم‌ ها (مثل لیوان، توپ، بابا) و سپس افعال (مثل خوردن، پریدن) و عبارات رایج (مانند اوه-او، خداحافظ) را خواهید دید.

اولین کلمات رایج در همه زبان ها، شامل کلمات مرتبط با افراد مهم و فعالیت های معمول زندگی روزمره در زندگی کودک (مانند خوردن، نوشیدن، خوابیدن، لباس پوشیدن) و همچنین اشیاء خانه، کلمات و صداهای حیوانات و عبارات اجتماعی است.

کارتون های طبقه بندی شده 2 زبانه شو ، میتونه فرزند شما رو در این مرحله، یعنی در سن 1 تا 2 سالگی سریعتر جلو ببره و باعث بشه این کلمات رو در زبان انگلیسی و سایر زبان ها یاد بگیره.

حالا ممکنه بگین مگه میشه یه کودک چند زبان رو همزمان یاد بگیره؟ پاسخ این سوال رو در مقاله چرا ذهن کودک می‌ تواند 2 زبان را همزمان یاد بگیرد؟ خواهید یافت.

پرورش کودک 2 زبانه

نقاط عطف رشد زبان ۲۴ تا ۳۶ ماهگی

دوره ۲۴ تا ۳۴ ماهگی با رشد واژگان و اصلاح زبان به همراه است.

کودکان شروع به درک صدها کلمه، دسته بندی کلمات، فرم سوال و قواعد دستوری زبان مادری خود می کنند.

شما اغلب شاهد افزایش سریع کلمات، توانایی استفاده از فرم‌ های سوالی و تولید جملات ۳ تا ۵ کلمه ای مانند مامان کجا میره هستید.

قاعده کلی این است که کودکان برای شروع به ترکیب کلمات برای تشکیل عبارات و جملات، به واژگان تقریباً ۵۰ کلمه نیاز دارند.

این ویژگی را می‌توان در یک یا چند زبان مشاهده کرد.

توصیه میکنیم در ادامه، حتما مقاله کودکانی که دیر صحبت می‌کنند رو هم مطالعه کنین و از مطالبش استفاده کنین.

نقاط عطف رشد گفتار و زبان برای کودکان

نقاط عطف رشد برای گفتار

هنگامی که به مهارت‌ های گفتاری کودکان خردسال نگاه می‌کنیم (یعنی توانایی آنها در تولید واضح صداهای خاص زبان مادری خود)، قاعده کلی این است که حرف کودکان قابل درک باشد:

  • ۲۵ درصد مواقع تا ۱۸ ماهگی
  • ۵۰ تا ۷۵ درصد مواقع در ۲۴ ماهگی
  • ۷۵ تا ۱۰۰ درصد مواقع در ۳۶ ماهگی

کودکان تمایل دارند صداهای گفتار را در فرآیند یادگیری ساده کنند، بنابراین خطاهای صدای گفتار، در اوایل طبیعی و از نظر رشد، مناسب هستند.

بیشتر کودکان از خطاهای صوتی گفتاری پیشی می‌گیرند و وضوح گفتار آنها با گذشت زمان، عادی می شود.

اگر خطاها یا الگوهای خطای قابل توجهی وجود داشته باشد، که ادامه یابد و درک آنها را بسیار دشوار کند، کمک حرفه ای ممکن است ضروری و مهم باشد.

اگر درحال حاضر این مشکل رو دارین حتما توصیه میکنیم مقاله همه چیزی که باید در مورد بچه‌های دوزبانه و رشد زبانی بدونید رو مطالعه کنین چون پاسخ اکثر سوالات خودتون رو اونجا پیدا میکنین.

کودک دوزبانه

نقاط عطف بازی کودکان

از نظر مهارت‌ های بازی در سال‌ های اول زندگی کودک، می‌بینید که کودکان از بازی انفرادی به بازی موازی، سپس به بازی انجمنی و بازی مشارکتی (بر اساس مراحل بازی میلدرد پارتن) می‌رسند.

این بدان معناست که کودکان به طور کلی مراحل زیر را طی می‌کنند:

  1. در حالی که محیط های خود را کشف می کنند، به تنهایی بازی می کنند
  2. بازی در کنار هم بدون تعامل اجتماعی
  3. آزادانه با هم بازی می کنند و تعامل دارند
  4. بازی با هم با ساختار، همکاری و اهداف مشترک
نقاط عطف رشد گفتار و زبان برای کودکان

روش دیگری برای خلاصه کردن مهارت‌ های بازی توسط جی پی ایزنبرگ و ام.ار جالونگ به عنوان پیشرفتی از موارد زیر توصیف شده است:

  1. بازی اشیاء (کاوش در اشیاء)
  2. بازی عملکردی (حرکات تکراری در حین یادگیری مهارت های جدید)
  3. بازی نمادین/تظاهر کننده (تخیل و بازی نقش برای تغییر خود و اشیاء برای اهداف خاص، به عنوان مثال، استفاده از موز اسباب بازی به عنوان تلفن)
  4. بازی سازنده (دستکاری اشیا یا مواد برای ایجاد چیزها)
  5. بازی‌ هایی با قوانین (فعالیت‌ هایی با قوانین، اغلب هدف‌ گرا و رقابتی).

 

امیدواریم که این مقاله هم مثل سایر مقالات براتون مفید بوده باشه و بتونه در مسیر پرورش کودک 2 زبانه، به شما یاری برسونه.

خوشحال میشیم که نظرت رو درباره این مقاله و سایر قسمت های دوزبانه شو مطرح کنی و اگر سوالی هم داشتی، حتما از مشاورین ما بپرس تا راهنماییت کنن.

درپایان هم شما رو دعوت میکنیم تا مقاله ۱۵ تکنیک فرزندپروری صحیح که همه والدین باید بدانند رو هم مطالعه کنین و با تکنیک های فرزند پروری قوی بیشتر آشنا بشی.