چرا ذهن کودک می‌ تواند 2 زبان را همزمان یاد بگیرد؟

نویسنده: 2 زبانه شو 18 اسفند 1402

در این مطلب قصد داریم درباره اینکه چرا ذهن کودک می‌ تواند 2 زبان را همزمان یاد بگیرد؟ صحبت کنیم و نکاتی در اینباره مطرح کنیم.

اما قبل از شروع، حتما توصیه میکنیم که مقاله همه چیزی که باید در مورد بچه‌های دوزبانه و رشد زبانی بدونید رو مطالعه کنین تا با دیدی وسیع تر، این مطلب رو مطالعه کنین.


ذهن نوزاد دوزبانه: چرا ذهن کودک می‌ تواند دو زبان را همزمان یاد بگیرد؟

بزار اینطوری شروع کنم

  • آیا تا به حال فکر کرده اید که ذهن کودک دوزبانه چگونه کار می کند؟ 
  • آیا از خود پرسیده اید که چگونه ممکن است نوزادان ، دو زبان را همزمان بفهمند؟ 
  • و چرا مغز نوزاد، این امکان را به آنها می دهد؟ 

خب، اگر چنین است، شما تنها نیستید. در این مقاله، ما با گفتار درمانگر باتجربه، مری اومالی مصاحبه ای انجام دادیم.

او توضیح می‌دهد که واقعاً مغز فرزند دلبند شما چقدر شگفت انگیز است! پس با دو زبانه شو همراه باشین.
 پرورش کودک 2 زبانه

چه زمانی ذهن کودک، شروع به درک زبان می کند؟

رشد زبان در رحم آغاز می شود.

چی؟ بله درست است! مغز کودک، شگفت انگیز است، اینطور نیست؟ شما می‌توانید قبل از تولد، فرزند دوزبانه داشته باشید.

شگفت انگیز است، اما وقتی به آن فکر می‌کنید، کاملاً منطقی است. نوزادان در حدود ۲۶ هفتگی، در رحم شروع به شنیدن می کنند.
این صدا مانند صدای بیرونی نیست، زیرا امواج صوتی باید از پوست، ماهیچه و مایع آمنیوتیک عبور کنند. بنابراین این صدا، خفه خواهد شد، اما تحقیقات ثابت کرده است که نوزادان در رحم شنوایی دارند.

نوزادان می‌توانند چیزهایی مانند زیر و بمی صدا، برخی از ویژگی های ریتم و برخی اطلاعات خاص صدای گفتار را بشنوند.

کودک شما همچنین می‌تواند گفتار شما را از طریق حرکت استخوانی که امواج صوتی در استخوان‌ های جمجمه او به وجود می‌آورند، درک کند.

حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کودک شما می‌تواند صداهای گفتار را قبل از تولد بشنود و به خاطر بسپارد. برای مثال او می‌تواند به صداهای گفتاری مانند /الف/ و /ی/ پاسخ دهد و تفاوت بین آنها را تشخیص دهد. شگفت انگیز نیست؟!

پس وقتی گفته میشه پرورش کودک 2 زبانه ، میتونه قبل از تولد نوزاد شروع بشه، کاملا منطقی و درست است.

در ادامه مقاله چرا ذهن کودک می‌ تواند 2 زبان را همزمان یاد بگیرد؟ 2 زبانه شو حتما توصیه میکنه که مقاله همه چیزی که باید در مورد بچه‌های دوزبانه و رشد زبانی بدونید رو هم مطالعه کنین تا بیشتر درباره دوزبانگی اطلاعات کسب کنید.
 آموزش زبان به کودک بصورت غیر مستقیم

مغز دوزبانه بعد از تولد نوزاد چگونه کار می‌کند؟

نوزادان تازه متولد شده در بدو تولد، صدای مادر را به دیگر صداها ترجیح می‌دهند. تنها چند روز پس از تولد، نوزادان تازه متولد شده به زبان‌ های دیگر و صداهای غیر زبانی، واکنش نشان می‌دهند. نوزادان بسیار کمی، گوش دادن به زبان را به صداهای غیر گفتاری ترجیح می‌دهند.

در چند روز اول زندگی، مغز آنها واکنش متفاوتی نسبت به زبانی که در دوران رحمی شنیده‌اند و زبانی که قبلاً نشنیده‌اند، نشان می‌دهد.

نوزادان همچنین داستان‌ هایی را که قبل از تولد برای آنها خوانده شده است را می‌شناسند.

تمایز یک زبان از زبان دیگر در یک کودک دوزبانه در بدو تولد، بسیار قوی است و ترجیحات زبانی که آن‌ها در بدو تولد نشان می‌دهند، منعکس‌ کننده تجربه شنیداری قبلی آن‌ها و صداهایی است که در رحم شنیده‌اند.

حیرت آوره است!

بنابراین، برای شروع سفر پرورش کودک چندزبانه کودکتان، هیچ وقت زود نیست، زیرا کودک شما، در حالی که هنوز در رحم شماست در حال یادگیری ویژگی های زبان(های) مادری خود است.

چرا ذهن کودک می‌ تواند 2 زبان را همزمان یاد بگیرد؟

درک گفتار نوزاد - آغاز سفر کودک چند زبانه

هنگامی که نوزادان در حال یادگیری یک زبان هستند، باید ویژگی های یک زبان را از آنچه در اطراف خود می‌شنوند، تشخیص دهند و یاد بگیرند.

هنگامی که آنها در حال یادگیری 2 زبان یا یادگیری چند زبان هستند، باید قوانین هر یک از زبان ها را به طور همزمان تشخیص دهند و یاد بگیرند.

این بدان معنی است که آنها باید زبان خود را به عنوان زبان بومی تشخیص دهند و تفاوت آن با دیگر زبان‌ ها را متوجه شوند.

آنها باید توجه داشته باشند که ساختار ورودی برای زبان های مختلف، متفاوت است و باید بتوانند ورودی زبان‌ های مختلف را از هم جدا کنند.

علاقه ای که نوزادان از بدو تولد به همه زبان‌ های خود نشان می‌دهند، به آنها کمک می‌کند تا به زبان‌ ها توجه کنند و به مرور زمان آنها را یاد بگیرند.
 

نوزادان برای یادگیری زبان به دنیا می‌آیند.

هنگامی که نوزادان متولد می‌شوند، توانایی تشخیص و تولید تمام صداهای همه زبان‌ های جهان را دارند.

یعنی حدود ۶۰۰ صامت و ۲۰۰ مصوت! تصور کنید!

به تدریج این توانایی‌ ها به صدای زبان‌ هایی که آنها در معرض آن قرار می‌گیرند، محدود می‌شود. این مسئله در حدود ۶ ماهگی شروع می‌شود.

به نظر می‌رسد تغییراتی که بر صداهای مصوت تأثیر می گذارد، از (حدود ۶ ماهگی) شروع می‌شود. تغییرات در صامت‌ ها کمی دیرتر (حدود ۱۰-۱۲ ماهگی) اتفاق می افتد.

پس اگر کودک دوزبانه می‌خواهید، زودتر شروع کنید!
 پرورش کودک دو زبانه

نوزادان چگونه زبان‌ های مختلف را یاد می‌گیرند؟

کلمات، دنباله ای از حروف صدادار و صامت است. کودک شما همچنین باید قوانین مربوط به هر زبان را درک کند‌.

مثلا nd در پایان کلمات انگلیسی قرار می‌گرد نه در ابتدای آن. در زبان‌ های دیگر، می‌توانید در ابتدای کلمات، nd را قرار دهید. مانند ndugu در سواحلی.

مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد نوزادان ۹ ماهه، به کلماتی که از توالی‌ های صوتی احتمالی در زبان مادری خود تشکیل شده‌اند، علاقه بیشتری نشان می‌ دهند. مانند ترکیب‌ هایی مثل ndugu که در انگلیسی امکان‌ پذیر نیست.

قرار گرفتن منظم در معرض زبان‌ ، به آنها کمک می‌کند تا همه ویژگی‌ های مربوط به زبان‌ ها را یاد بگیرند. و این یادگیری‌ ها به آنها کمک می‌کند تا کلمات را بشناسند و بگویند.
 

فقط گوش دادن نیست. نگاه کردن نیز مهم است

کاملاً واضح است که نوزادان به زبان گوش می‌دهند و زبان خود را از این طریق یاد می‌گیرند. اما آن‌ها همچنین از سایر اطلاعات موجود، برای یادگیری قوانین زبان خود استفاده می‌کنند.

در یک تحقیقات، نوزادان یک زبانه انگلیسی و نوزادان دو زبانه فرانسوی-انگلیسی را در معرض ویدیوهای سه سخنران دو زبانه قرار دادند ، که جملاتی را به زبانی با صدای خاموش می‌گفتند. این بدان معنی بود که آن‌ها فقط اطلاعات بصری در دسترسی داشتند.

هنگامی که آن‌ها علاقه خود را به این ویدیوها از دست دادند، فیلم‌ ها از همان سخنرانان به آنها نشان دادند که جملات جدیدی را به زبان اصلی یا یک زبان جدید می‌گفتند.

آنها نوزادان تک زبانه را در ۴، ۶ و ۸ ماهگی و نوزادان دو زبانه را در ۶ و ۸ ماهگی آزمایش کردند.

در دو سن کوچکتر، نوزادان تک زبانه تنها با نگاه کردن به چهره گوینده بدون صدا، توانستند بین فرانسوی و انگلیسی تمایز قائل شوند. اما در سن ۸ ماهگی، آنها دیگر نمی‌توانستند این کار را انجام دهند. (اگر از توانایی خود استفاده نکنید، آن را از دست می‌دهید) نوزادان دو زبانه توانستند این کار را در ۶ و ۸ ماهگی نیز انجام دهند.

حفظ حساسیت آنها نسبت به حالات چهره افرادی که به یک زبان دیگر صحبت می‌کنند، منبع اطلاعات دیگری برای جدا نگه داشتن زبان‌ ها به آنها می‌دهد.

پرورش کودک چند زبانه
مغز نوزاد دوزبانه شگفت انگیز است

در پاسخ به سوال چرا ذهن کودک می‌ تواند 2 زبان را همزمان یاد بگیرد؟، آیا می‌توانید باور کنید که همه این‌ها در مغز نوزاد، قبل از شروع به گفتن اولین کلمات خود اتفاق می‌افتد! رشد گفتار و زبان دوزبانه واقعاً شگفت‌انگیز است و مغز کودک دوزبانه می‌تواند کارهای شگفت‌انگیزی انجام دهد!

توصیه میکنیم اگر از این مقاله خوشتان آمده است حتما مقاله کودکانی که دیر صحبت می‌کنند رو هم مطالعه کنین تا اطلاعات بروزتری درباره مشکلات پیش رو داشته باشید.

امیدواریم که در این مقاله هم مطالب مفیدی رو برای شما والدین عزیز مطرح کرده باشیم و تونسته باشین از این مطالب نهایت استفاده رو ببرین. 

همواره یادتون باشه که پرورش کودک دو زبانه هر چه زودتر شروع شود، آنقدر سریعتر و بهتر نتیجه بخش خواهد بود.

ما همیشه سعی میکنیم با بروز نگه داشتن برنامه های آموزشیمون، بتونیم به شما در این مسیر سخت کمک کنیم و در کنار هم کودک دوزبانه و همچنین کودک چند زبانه پرورش بدیم.