8 اشتباه رایج در پرورش کودک 2 زبانه

نویسنده: 2 زبانه شو 07 مهر 1402

8 اشتباه رایج در پرورش کودک 2 زبانه، پروش کودک دو زبانه واقعا چالش برانگیزه و ما به عنوان والدین قراره ناخواسته اشتباهاتی کنیم، اما میتونیم با دونستن بعضی از مشکلات رایج جلو بعضی اشتباهات رو بگیریم.

بزرگ کردن بچه ها خودش یه ماجراجویی و آموزشه، چون هر روز قراره چیزهای جدیدی رو یاد بگیریم. 

با صحبت کردن با والدین دیگه که کودک دو زبانه و کودک چند زبانه پرورش دادن و تجربیات خودمون، که در طول این چندین سال پرورش کودک دوزبانه بدست آوردیم، لیستی از رایج ترین اشتباهات والدین حین پرورش کودک 2زبانه رو آماده کردیم تا با خوندن اونا از وقوع این اشتباهات جلوگیری کنین.

 

اشتباهات رایج در پرورش کودک 2 زبانه کدوما هستن؟

1. تصور اینکه کودک به خودیه خود دوزبانه میشه

یکی از اشتباهات رایجی که والدین دوزبانه حین پرورش کودک دوزبانه مرتکب میشن اینه که فک میکنن چون خودشون زبان دوم رو بلد هستن، پس خود به خود فرزندشون هم از اونا یاد میگیره. پرورش کودک 2زبانه زحمت میخواد و کلی باید صبور باشین. اگر با فرزندتون مکالمه نداشته باشین و اونو به چالش نکشین و کاری نکنین که مجبور بشه حرف بزنه، در نهایت به کودک 2 زبانه منفعل تبدیل میشه. 

یعنی متوجه میشه چی میگین ولی نمیتونه حرف بزنه.

 

2. تصور اینکه تماشای زیاد کارتون ، مفید است 

بسیاری از والدین اینطور فکر میکنن که اگه فرزندشون مثلا روزی 6 ساعت کارتون تماشا کنه پس سریع تر زبان دوم یا سوم رو یاد میگیره، در حالی که اینطور نیست. مفیدترین زمان تماشای کارتون 3 الی 4 ساعت در روز هستش. بقیه زمان کودک باید برای انجام فعالیت ها و کارهای بچگانه بگذره و طوری باشه که لغاتی که در کارتون ها باهاشون آشنا شده رو در دنیای واقعی هم از نزدیک ببینه و با بچه های دیگه هم ارتباط برقرار کنه. 

اگر زبان مد نظر رو کمی بلد هستین حتما سعی کنین با فرزند خود به اون زبان حرف بزنین و داستان هایی براش بخونین.

8 اشتباه رایج در پرورش کودک 2 زبانه

3. خرید ابزار و اسباب بازی های آموزشی گرون قیمت 

لازم نیست حتما برای 2 زبانه کردن فرزندتون ابزارها و لوازم گرون قیمت آموزشی بخرین. بهترین ابزارها برای آموزش، خوندن کتاب های مختلف (اگر زبان دوم رو بلد نیستین میتونین از داستان های صوتی ما استفاده کنین) و پخش کارتون هست. 

سعی کنین کارتون ها رو هم با فرزندتون ببینین و اینطوری میتونین اونو به چالش بکشین و به حرف زدن تشویقش کنین.

 

4. ایراد گرفتن زیاد از بچه 

بعد از مدتی که فرزندتون کارتون تماشا کرد و با لغات و مفاهیم زبان انگلیسی آشنا شد، شروع میکنه به حرف زدن. اوایل راه ممکنه کلی ایراد داشته باشه و حق ندارین که سریعا و زیاد ازش ایراد بگیرین که اینو اشتباه گفتی. ایراد گرفتن زیاد باعث میشه نتونه منظورش رو برسونه و درنهایت در روند حرف زدنش مشکل ایجاد میکنه که نکنه بازم داره اشتباه میگه. 

فقط اشتباهات اساسی رو اصلاح کنین، ولی اونم به وقتش، بزارین صحبتاش تموم بشه بعد اصلاح کنین.

 

5. ثابت قدم نبودن در پرورش کودک دو زبانه  

یکی از مشکلات رایجی که والدین حین پرورش کودک دو زبانه انجام میدن اینه که پافشاری نمیکنن و ثابت قدم نیستن. اگه هدفتون پرورش کودک 2 زبانه هست، پس بچسبید بهش. فرقی نمیکنه از چه روشی استفاده میکنین، جدی باشین، مثل چیزهای دیگه توی زندگیتون. 

یادتون هم باشه تمرین همه چی رو بهتر میکنه.

 

6. تصور کردن اینکه دیگه دیر شده 

هیچ وقت فکر نکنین که دیر شده و نمیشه. میتونین براحتی با کارتون های طبقه بندی شده زبان دوم رو به فرزندتون معرفی کنین و اونا رو در معرض زبان مقصد قرار بدین. درسته که وقتی بچه ها کوچک هستن، راحت تر زبان رو یاد میگیرن اما میشه گفت که بچه ها میتونن توی هر سنی زبان دوم رو یاد بگیرن. حتی این موضوع درباره بزرگ سال ها هم صادقه.

یادت باشه هیچ وقت برای یاد گرفتن دیر نیست، زمانی دیر میشه که فکر کنی دیر شده و کاری نکنین 

اشتباهات در پرورش کودک 2 زبانه

7. گوش کردن به انتقادات منفی و توصیه های مضر 

همیشه افرادی هستن که فاز منفی بدن و بگن ممکن نیست و نمیشه. درباره پرورش کودک دوزبانه کلی باور و اعتقادات غلط هست که در مقاله "5 باور غلط درباره پرورش کودک 2 زبانه" به مهمترین اونا اشاره کردیم. بهترین کار اینه که این انتقادات و توصیه های منفی رو بهشون توجه نکنین و روی اینکه چرا میخوایین فرزندتون 2 زبانه بشه تمرکز کنین. اینجا به 9 مزیت شگفت انگیز 2 زبانه بودن اشاره کردیم که انگیزه بگیرین.

 همیشه مثبت باشین.

 

8. بی خیال شدن در نیمه های راه 

هیچ وقت منصرف نشین. در اوایل کار پرورش کودک 2 زبانه بنظرتون غیرممکن خواهد اومد و درست تا لحظه به حرف اومدن فرزندتون فکر خواهید کرد که نمیشه، ولی بهتون میگم که به عنوان والدین حق ندارین بی خیال بشین. زبان رو نمیشه یک شبه یاد گرفت. فرزندتون باید با کلمات آشنا بشه و جملات زبان رو بصورت پی در پی بشنوه بعد میتونه حرف بزنه. 

پس اگه سعی کنین امکان پذیره.

 

در پرورش کودک دوزبانه، ما وارد ماجراجویی آموزنده ای شدیم که قراره کلی اشتباه کنیم، اما مهم اینه که از اشتباهاتمون درس بگیریم و دیگه اونا رو تکرار نکنیم و هیچ وقت هم دلسرد نشیم. تنها در این صورته که خواهیم تونست فرزند 2 زبانه پرورش بدیم.

نظرات

فرشته صادقیانی
سلام ما که زبان انگلیسی بلد نیستیم چطوری تقویت کنیم زبانشو چطوری اونو به چالش بکشیم کلاس زبان خوبه ؟
2 زبانه شو

با سلام لطفاً از بخش پشتیبانی به مشاور تیکت بفرستین تا راهنماییتون کنن.

الناز حسن زاده
الناز حسن زاده
سلام ،ممنون بابت همه چیز ،من واقعا جواب گرفتم ،خیلی برام جالب بود اومدم این مطلب رو خوندیم دیدم همش رو تقریبا میشه گفت رعایت کردم و فهمیدم درست عمل کردم واقعا نتیجه اش رو بعد از ۶ ماه دیدم
دختر من به راحتی انگلیسی صحبت می‌کنه ،یعنی آموزشی که اگر در آموزشگاه میدید باید طی سالها یاد می‌گرفت واقعا شگفت زده شدیم هم من وهم همسرم انشالله تمام والدین از این روش استفاده کنند وشاهد موفقیت فرزندشون بشن
2 زبانه شو

با سلام. واقعا وقتی میشنویم که با رعایت دقیق نکات جواب میگیرید و موفق به پرورش کودک دو زبانه میشین، انرژی میشیم و مصمم میشیم که بهتر از گذشته عمل کنیم.