آموزش زبان انگلیسی بصورت غیر مستقیم

نویسنده: دوزبانه شو 04 فروردین 1403

در مقاله پرورش کودک 2 زبانه درباره آموزش و یادگیری زبان انگلیسی بصورت مستقیم و غیرمستقیم بصورت خلاصه وار صحبت کردیم و روش های مختلف رو توضیح دادیم.

در این مقاله قراره درباره آموزش زبان انگلیسی بصورت غیرمستقیم به کودک صحبت کنیم، که چطور و از کجا شروع کنیم تا بتونیم در پرورش کودک 2زبانه موفق بشیم. چرا که آموزش زبان انگلیسی به کودک کار ساده ای نیست اما اگر روش های مناسب رو بلد باشین، خواهید تونست که در این مسیر سریع تر و موفق تر عمل کنین. 

اول از همه این نکته رو در نظر داشته باشین که در آموزش زبان انگلیسی بصورت غیر مستقیم، کودک از هدف ما که آموزش زبان هست، اطلاعی ندارد.

 

از چه روشی برای آموزش غیر مستقیم استفاده کنم؟

خب، متد یا روشی که ما توصیه می کنیم، استفاده از کارتون های زبان اصلی و کتاب های صوتی طبقه بندی شده است. فرزندتون قراره با تماشای این کارتون های طبقه بندی شده و کاملا بررسی شده، در معرض زبان مورد نظر قرار بگیره و زبان انگلیسی رو یاد بگیره، البته اگر زبان دیگه ای رو انتخاب کنین هم میشه. 

حالا شاید این سوال براتون پیش بیاد که :

  • آیا فقط با تماشا کردن کارتون میشه زبان یادگرفت؟ 
  • کسی که قرار نیست بهش یاد بده، پس چطور قراره یاد بگیره؟

جواب این سوالات رو میتونین در کودکی خودتون پیدا کنین، می پرسین چطوری؟ بیایین پایین که بهتون بگم.

 

همه با ما بدون اینکه به کلاس بریم حرف زدن رو یاد گرفتیم، اونم فقط با گوش کردن به مکالمه های اطرافیانمون، تونستیم فارسی رو یاد بگیریم، یا حتی بزارین یه مثال دقیق تر برای هموطن های ترک زبون و کرد زبون و... بیارم. توی این مناطق که زبان مادری ترکی، کردی و... هست، کودک ابتدا زبان مادری خودش رو یاد میگیره و بعدش فقط با تماشا کردن تلویزیون و گاهی مکالمات اطرافیان به زبان فارسی، میتونه زبان دومش که زبان فارسی هست رو هم یاد بگیره. اینطوری میشه که این کودک ها دوزبانه میشن.

زبان انگلیسی و زبان های دیگه هم دستکمی از شرایط بالا نداره و بچه ها می تونن فقط با تماشا کردن کارتون به زبان اصلی ، اون زبان رو یاد بگیرن اما گاهی والدین با اتخاذ روش غلط و انتخاب کارتون های نامناسب، باعث میشن که فرایند یادگیری زبان انگلیسی بصورت غیرمستقیم به مشکل بخوره و در پرورش کودک 2 زبانه موفق نشن.

ما در وبسایت 2 زبانه شو این کار رو با استفاده از روش ها و مشاوره هایی که چندین سال در حال رفع ایرادات و توسعه دادنش بودیم، برای راهنمایی کردن و مشاوره دادن به والدین عزیز با موفقیت انجام خواهیم داد، و همیشه در کنار شما و فرزندتون خواهیم بود تا به هدف مشترکمون که پرورش فرزند دو زبانه است برسیم.

یادگیری زبان انگلیسی بصورت غیر مستقیم

نکات آموزش غیر مستقیم زبان انگلیسی

حالا چند تا نکته مهم و اساسی هست که در هنگام آموزش غیرمستقیم زبان انگلیسی باید لحاظشون کنیم. در قسمت پایین بهشون اشاره می کنیم و در مقالات آینده هم این نکات رو بصورت تخصصی بررسی خواهیم کرد تا بهتر باهاشون آشنا بشین.

 

1. مخفی نگه داشتن هدف از کودک 

حتما به این نکته توجه ویژه داشته باشین که آموزش زبان یا بهتر بگم پرورش کودک دوزبانه بهتره که بصورت غیر مستقیم باشه. این یعنی اینکه فرزندتون نباید اطلاع داشته باشه که هدف از پخش کارتون ها، آموزش زبان انگلیسی هست. فقط کافیه که فکر کنه این کارتون ها رو برای سرگرمی تماشا میکنه و صرفا برای لذت بردنه. اینطور باید تصور کنه که انگار داره کارتون به زبان فارسی میبنه. 

نباید به کودک بگین که بیا این کارتون رو ببین تا زبان انگلیسی رو یاد بگیری. سعی کنین کارتون مورد علاقه اش رو تهیه کنین، چون اینطوری راحت جذب کارتون میشه و بازدهی این روش هم بالاتر میره. پس پرورش کودک دو زبانه باید مثل یه راز باشه، که فقط والدین ازش خبر دارن و باید پیش خودشون نگه دارن تا بتونن در آموزش زبان انگلیسی به کودکشون موفق باشن.

این نکته جزو نکات اساسی این روش هست که اگه رعایت نشه، نمیشه موفقیت این روش رو تضمین کرد و اگر رعایت کنین حتما موفق خواهید شد.

 

2. کارتون مناسب سن کودک

نکته بعدی که باید حتما اونو رعایت کنین اینه که کارتونی رو انتخاب کنین که مناسب سن فرزندتون باشه. شاید فکر کنین که این کار سختیه و از کجا بفهمم که کدوم کارتون مناسب سن فرزندمه؟ 

وبسایت 2 زبانه شو کار رو براتون ساده کرده. تمامی کارتون های ارسالی از لحاظ سنی طبقه بندی شدن و داخل پستشون نوشته شده که مخصوص کدوم سنین هستن. تنها کاری که باید بکنین اینه که داخل سایت ثبت نام کنین و برای فرزندتون پروفایل بسازین. سایت 2 زبانه شو بصورت هوشمند کارتون های مناسب فرزندتون رو با استفاده از اطلاعات پروفایل فرزندتون ، به شما پیشنهاد میده و دیگه کارتون غیر مرتبط با سن فرزندتون رو توی سایت نمایش نمیده. پس حتما داخل سایت ثبت نام کنین و توضیحات کارتون ها رو بخونین، چون داخلشون توضیحات قابل توجه زیادی هست که میتونه راهنماییتون کنه.

معمولا در پاراگراف اول و آخر به سن مناسب اون کارتون اشاره میکنیم. داخل پرانتز بگم که برخی کارتون ها مناسب پسرها و برخی مناسب دخترها هستند، که این مورد رو برای اینکه فرزندتون از کارتون ها استقبال کنه رو هم پیشنهاد میکنم که مد نظر قرار بدین. اینطوری در آموزش زبان انگلیسی به کودک موفق میشین. البته اگه توی سایت ثبت نام کنین و برای فرزندتون پروفایل بسازین همه اینا رو 2 زبانه شو بصورت خودکار براتون انجام میده. 

 

3. مدت زمان پخش

یه مورد دیگه که در آموزش زبان انگلیسی به کودک باید مد نظر داشته باشین اینه که به مدت زمان پخش کارتون ها و برنامه ها توجه ویژه ای داشته باشین. به این صورت که بهترین مدت زمان 3 الی 4 ساعت در روز هست. اگر زمان پخش از این بازه بیشتر  و کمتر بشه ممکنه نتیجه عکس بده و یا باعث بشه نتیجه نگیرین و یا کلا فرزندتون از تماشای کارتون زده بشه. البته این بازه زمانی میتونه بسته به شرایط محیطی و سنی تغییر کنه، که این تغییر محسوس نیست و مشاورین ما با در نظر گرفتن اطلاعات فرزندتون، حتما بهترین بازه زمانی رو بهتون معرفی خواهند کرد، اما این بازه بهترین و کم ریسک ترین بازه هست.

شاید براتون سوال باشه که چطور به بازه 3 الی 4 ساعت در روز رسیدیم؟

خب باید بگم که پیدا کردن این بازه زمانی، کار ساده ای نبود و چندین سال در این باره آزمایش های میدانی انجام دادیم و والدین زیادی با دونستن این موضوع باهامون همکاری داشتن و از همینجا از همشون بابت همکاری و اعتمادشون تشکر و قدردانی میکنم. بعد از انجام چندین تحقیق مختلف و بررسی روش ها، نوع و میزان یادگیری بچه ها این مدت زمان نتیجه گیری شد. داده های زیادی رو در این تحقیقات جمع آوری کردیم و همه اونا رو دقیق بررسی کردیم و با قرار دادن داده ها کنار همدیگه به نتایج جالبی دست پیدا کردیم، که در ادامه بهشون اشاره میکنم. پروسه پرورش کودک دوزبانه با کارتون، 2 مرحله داره : 

  1. تماشای کارتون 
  2. تجربه کردن مسائل آموزش داده شده در کارتون در دنیای واقعی

در این تحقیقات مشخص شد که اگر تماشای کارتون در روز کمتر از 3 ساعت باشه، میزان بازدهی در پایان دوره آموزشی زبان انگلیسی بسیار کمتر از کودکانی خواهد بود که در بازه مناسب تماشا کرده اند. به عبارتی داده های ورودی زبان به کودک بسیار کمتر از حد مجاز بود به همین دلیل میزان یادگیری کودک کم بود.

برای کودکانی که بیشتر از 4 ساعت تماشا کردن هم اکثرا با موفقیت دوره رو تموم نکردن و به عبارتی از تماشای کارتون سیر شدن و در مواردی کودک خسته میشد که باعث میشد فعالیت فیزیکی کودک در طول روز کم بشه و مسائل یاد گرفته شده از کارتون رو نتونه در دنیای واقعی تجربه کنه و پروسه آموزش ناقص میموند. 

حتما مدت زمان ذکر شده رو در نظر بگیرین که نه افراط بشه و نه تفریط. اگر هم احساس کردین که اون روز فرزندتون داره خسته میشه و بی حوصله شده، حتما پخش رو متوقف کنین تا کودک استراحتی بکنه و چند ساعت بعد ادامه بدین.

آموزش زبان انگلیسی

4. نبود اجبار در تماشای کارتون

شما رسما به عنوان والدین فرزندتون، اگر میخوایین در پرورش کودک 2 زبانه موفق باشین، نباید برای تماشای کارتون اجبار داشته باشین و پا فشاری کنین. نباید بزور فرزندتون رو پای تماشای کارتون بنشونید. در قدم اول فرزندتون باید از کارتون خوشش بیاد و تمایل خودش رو برای نگاه کردن به کارتون نشون بده، پس حتما کارتونی رو انتخاب کنین که از تماشاش لذت میبره. 

حالا شاید بگین چطور و از کجا شروع کنم؟ جواب این سوال خیلی ساده است. 

شما والدین فرزندتون هستین و فرزندتون بیشتر زمانش رو با شما میگذرونه و خودتون میبینین که از چه سبک کارتون هایی خوشش میاد. پس از این موقعیت استفاده کنین و کارتون های مورد علاقه فرزندتون رو شناسایی کنین، در این صورته که فرزندتون با علاقه این کارتون ها رو چندین بار تماشا خواهد کرد که این تکرار در روند پرورش کودک دو زبانه تاثیر بسزایی داره.

اما اگر دیدین که فرزندتون به تماشای کارتون خاصی علاقه نشون نداد و نخواست اونو تماشا کنه، اصلا اجباری در کار نباشه که باید اینو ببینی. چون ما یا سایر مشاورین گفتیم که فلان کارتون خوبه ، دلیل نمیشه بچه رو بزور پای تماشای اون کارتون بنشونین. کارتون های مشابه زیادی هستن که همون بار آموزشی رو میتونن داشته باشن، با این تفاوت که فرزندتون ممکنه اونا رو با اشتیاق خیلی بیشتری ببینه. پس اگر کارتون های معرفی شده مورد استقبال نبودن، اجبار نکنین و بجاش از مشاورین دوزبانه شو بخوایین که کارتون های جایگزین رو معرفی کنن.

در آینده در بخش مقالات پرورش کودک 2زبانه خواهیم گفت که اگر فرزندتون نخواست کارتون رو ببینه چی کار کنین، و چند روش پر کاربرد برای جلب توجه کودک معرفی خواهیم کرد تا دیگر به فکر اجبار برای تماشا نیوفتین.

 

5. عدم تشویق برای حرف زدن

بعد از اینکه پرورش کودک دوزبانه رو شروع کردین، حتما انتظار خواهید داشت که فرزندتون شروع به حرف زدن بکنه، که این امر بسته به میزان توجه فرزندتون، سن و میزان پخش کارتون و... (عوامل زیادی هستن که میتونن در حرف زدن فرزندتون تاثیر بزارن ولی بصورت میانگین) میتونه از 4 ماه تا 12 ماه زمان ببره. حالا اینجا 2 حالت داریم. یا زودتر شروع به گفتن کلمات انگلیسی میکنه و یا اصلا چیزی نمیگه.

در حالت اول اگر فرزندتون کلمه ای رو به انگلیسی گفت اصلا و اصلا واکنش غیر عادی نشون ندین. یعنی انگار داره به زبان مادری حرف میزنه و میتونین فارسی و بصورت عادی جوابش رو بدین. اصلا تشویقش نکنین و سعی نکنین بعدا هم از کلمات انگلیسی استفاده کنه. فرزندتون هر موقع دلش بخواد از کلمات انگلیسی استفاده خواهد کرد و هر وقت نخواد استفاده نخواهد کرد. پس اگر چیزی گفت واکنشتون عادی باشه و نرمال رفتار کنین، اینطور فرض کنین که به زبان مادری داره حرف میزنه.

در حالت دوم ممکنه فرزندتون خیلی دیر شروع به گفتن کلمات بکنه. عوامل و دلایل زیادی در این موضوع دخیل هستن، و اصلا اینطور فکر نکنین که راه رو اشتباه رفتین یا هوش فرزندتون کمه که یاد نگرفته.

یادگیری از یک بچه به بچه ای دیگر بسیار متفاوته. 

یعنی بچه ها روش های مختلفی رو برای یاد گیری دارن که در مقالات تخصصی آینده به این موارد اشاره خواهیم کرد. یکی از دلایل شایع، درونگرا بودن فرزندتون میتونه باشه یا اینکه صرفا به کارتون ها کم توجه بوده (در بخش 4 توضیح دادیم). همچنین صحبت کردن هم در بچه ها با همدیگه فرق داره، یه بچه زود شروع میکنه به حرف زدن و یکی دیرتر، حتی در راه رفتن هم این امر صدق میکنه. 

هدف از این حرف ها اینه که افکار منفی رو دور بریزین و از این امر هم دوری کنین که فرزندتون رو تشویق کنین که زود حرف بزنه. در این مواقع توصیه اکید ما اینه که از بخش پشتیبانی داخل پنل کاربری خودتون به مشاورین ما پیام بدین تا راهکار های مناسبی رو به شما پیشنهاد بدن. بهترین برخورد در این حالت اینه که به فرزندتون فرصت بدین، هر موقع که وقتش بشه شروع به گفتن کلمات و جملات بکنه و اگر هم حرف زد، عادی برخورد کنین تا نکته شماره 1 رو هم رعایت کرده باشین.

آموزش  غیر مستقیم زبان انگلیسی

6. ایراد نگرفتن و آموزش ندادن

این بخش مکمل بخش 5 هستش که در ادامه اون باید این نکات رو هم رعایت کنین. در بخش 5 گفتم که دیر یا زود فرزندتون شروع به گفتن کلمات و بعدش جملات میکنه. حالا وقتی این اتفاق بیافته ممکنه برخی کلمات و جملات رو اشتباه بگه (از لحاظ ساختاری یا معنایی و...) در این مواقع علاوه بر اینکه باید عادی برخورد کنین بلکه اصلا هم نباید ایراد بگیرین و بگین اینی که گفتی غلطه و باید اینطوری بگی. 

ایراد گرفتن و آموزش دادن مستقیم توسط والدین خط قرمز پرورش کودک 2 زبانه است.

نکته بعدی آموزش زبان انگلیسی (یا هر زبان دیگه ای) توسط خود والدین هست. اصلا سعی نکنین خودتون دست به کار بشین تا فرزندتون سریع یاد بگیره. اینطوری پروسه برعکس میشه و آموزش غیرمستقیم تبدیل به آموزش مستقیم میشه (توضیحات آموزش مستقیم زبان انگلیسی رو در مقالات قبلی دادم). بزارین فرزندتون با تماشای کارتون ها، پادکست ها و سایر منابع آموزشی معرفی شده در وبسایت 2 زبانه شو، خودش یاد بگیره.

ایراد گرفتن و آموزش خودسرانه ممنوع.

 

7. سوال داری؟ بپرس

یادت باشه اول مسیر پرورش کودک دوزبانه هستی، پس قطعا با سوالات و مشکلات و چالش های فراوانی روبرو خواهی شد. برای اینکه در آموزش زبان انگلیسی به کودک بصورت غیر مستقیم موفق بشی، باید این مشکلات رو بتونی حل کنی، جواب سوالاتت رو پیدا کنی و چالش ها رو یکی پس از دیگری پشت سر بزاری. برای یافتن پاسخ، اول از همه باید به فرزند خودت نگاه کنی. اکثرا از رفتار و شرایط فرزندت میتونی بفهمی مشکل از کجاست و سریعا اونو برطرف کنی. 

اگه نتونستی، نگران نباشی. تنها کافیه از پخش پشتیبانی به مشاورین ما پیام بدی و مشاوره بگیری تا مسیر درست رو با راهنمایی کارشناسان ما شناسایی کنی و مشکلات رو حل کنی و به جواب سوالاتت برسی. پس روی تجربیات چندین ساله کارشناسان 2 زبانه شو حساب کن، چون همیشه خوشحال میشیم بتونیم والدین رو در مسیر پرورش کودک دو زبانه کمک کنیم. کارشناسای ما همیشه هستن تا به تمامی سوالات جواب بدن و اینم بدون که تا مشکل حل نشه، دست بردار نخواهیم بود. پس اگه سوالی بود تردید نکن و حتما بپرس تا همون طور که همیشه هم گفتیم:

با هم و در کنار هم به هدفمون که پرورش کودک دوزبانه هست خواهیم رسید.

نظرات

سیاوش خاکپور
سلام
من دوتا فرزند دارم ، دخترم ۳ ساله ده ماه و پسرم دو ساله ۶ ماه - از دوماهگی دخترم شروع کردم به عدت دادن کارتون انگلیسی ، بطوریکه که الان دخترم در حد جمله بندی حرف میزنه و پسرم هم هر از گاهی کلمات انگلیسی را ب زبان میاره - تقریبا روزانه ۷ ساعت کارتون میبینند ، تو خونه ترکی حرف میزنیم ، تلویزیون هم فارسی هس هر ازگاهی فیلم فارسی میبینیم - تصمیم دارم بعد ی مدتی زبان چینی را آموزش بدم به بچه ها لطف کنید راهنمایی ام کنید تا چه سالی زبان انگلیسی را ادامه بدم و از چه سالیگیشون چینی آموزش بدم - با نظر گرفتن این شرایط که ۳ ساله دیگه مجبورا تو مدرسه به زبان فارسی درس بخونند
2 زبانه شو

پیرو تیکت ارسالی، راهنمایی های لازم ارسال گردید.