اپلیکیشن 2زبانه شو منتشر شد : دانلود اپلیکیشن

دوران بحرانی برای رشد زبان و تربیت کودکان دو زبانه

نویسنده: 2 زبانه شو 12 مهر 1403

دوران بحرانی برای رشد زبان و تربیت کودکان دو زبانه , رفع سوالات و مشکلات شما در این زمینه.

 

دوره بحرانی برای رشد زبان کودک

تحقیقات نشان می‌دهد که یک «دوره بحرانی» برای رشد زبان در کودکان وجود دارد. 

اما آیا این بدان معناست که بچه‌ها نمی‌توانند بعداً در زندگی زبان بیاموزند؟

یک تصور غلط رایج در مورد دوزبانگی این است که پنجره فرصتی وجود دارد که وقتی فرزند شما به سن خاصی رسید بسته میشود. 

در حالی که بسیاری از تحقیقات در مورد تربیت کودکان دوزبانه می‌گوید توانایی یادگیری یک زبان جدید به تدریج با افزایش سن کاهش می‌یابد، به این معنی نیست که امکان ندارد فرزندان شما در آینده به زبان دیگری مسلط شوند. 

هیچ وقت برای یادگیری زبان جدید، دیر نیست.

تربیت کودک دوزبانه به این بستگی دارد که کودک شما چقدر با زبان ها آشنا می شود و چقدر تعامل دارد.

 بنابراین حتی اگر فرزند شما به قول خودشان خارج از «دوره بحرانی» باشد، باز هم امکان پذیر است، فقط شاید نیاز به تلاش بیشتری باشد.

توصیه میکنیم مقاله پنج مرحله فراگیری زبان دوم را نیز مطالعه کنید.

دوران بحرانی برای رشد زبان و تربیت کودکان دو زبانه

دوره بحرانی

مطالعات نشان می دهد کودکان از بدو تولد می توانند دو زبانه باشند. 

بر اساس فرضیه دوره بحرانی، پنجره فرصت یا دوره بحرانی برای یادگیری زبان در کودکان و پرورش کودک دوزبانه، بین تولد تا پنج سالگی است. که یعنی از آن سن به بعد، پروسه آسان نیست (البته این مسئله لزوما صحیح نیست).

اگر به طور کلی به رشد کودک نگاه کنید، سرعت رشد کودک در سال‌های اول زندگی زیاد است و سپس به تدریج کند می‌شود. یادگیری زبان هم به همین صورت است. 

در طی سال های زیادی که به کودکان زبان انگلیسی یاد داده ایم، متوجه شده‌ایم که هر چه کودک کوچک‌تر باشد، یادگیری زبان برای آنها آسان‌تر و سریع‌تر است.

بچه های کوچکتر متوجه نمی شوند که در حال یادگیری هستند، همه چیز را راحت قبول می‌کنند و شما می توانید خیلی راحت به آنها آموزش دهید.

حتی بچه‌های داشتیم که وقتی کوچک‌تر بودند خیلی راحت‌تر انگلیسی یاد می‌گرفتند. حالا که کمی بزرگتر شده اند، تلاش بیشتری می‌خواهد تا زبان جدید دیگری را یاد بگیرند. 

وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، از تفاوت ها آگاه می شوند و صبر کمتری دارند، بنابراین تلاش بیشتری می طلبد. 

این بدان معنا نیست که آنها نمی توانند زبان دوم را یاد بگیرند، فقط به این معنی است که ممکن است راحت نباشد. 

بحث های زیادی شده است، اما بسیاری موافقند که در این دوره بحرانی رشد زبان، کودکان به احتمال زیاد لهجه آن زبان را می‌گیرند. 

کودکان کوچکتر قادر به تشخیص بهتر صداها هستند و بنابراین می توانند آنها را راحت تر تقلید و تلفظ کنند.

برای دریافت نکات آموزش خواندن میتوانید مقاله یادگیری خواندن به دو زبان را مطالعه کنید.

پرورش کودکان دو زبانه

اگر پنجره فرصت را از دست بدهیم چه؟ 

اگر دوره حساس رشد زبان را از دست داده اید، هنوز امیدی وجود دارد. الان هم خیلی دیر نیست، فرزند شما هنوز هم می تواند زبان دوم را یاد بگیرد. 

اگرچه ممکن است برای بچه‌های کوچک‌تر پرورش کودک ۲زبانه آسان‌تر باشد، اما به این معنی نیست که غیرممکن است، قرار گرفتن در معرض زبان بسیار اهمیت دارد.

اگر به عنوان مثال، فرزندان مهاجر را در نظر بگیریم که به یک کشور جدید وارد می شوند، فقط گاهی به زبان مادری خود صحبت می کنند.

اکثر این کودکان می توانند با دانش اندک یا بدون دانش زبان جامعه، مدرسه را شروع کنند و در مدت زمان کوتاهی به همسالان خود برسند. 

این به این دلیل است که آنها مجبور به یادگیری آن شده اند و چاره دیگری ندارند. بسیاری از خانواده ها از استراتژی زبان اقلیت در خانه پیروی می کنند. 

یعنی بچه‌ها در خانه با والدینشان به یک زبان صحبت می‌کنند و در زندگی روزمره خود در مدرسه با زبان جدیدی مواجه می‌شوند. با قرار گرفتن در معرض مداوم زبان، در بسیاری از موارد زبان جامعه بعداً قوی‌ترین می‌شود.

این مورد در پرورش کودک چند زبانه نیز صدق میکند، یعنی قرار گیری متداول در معرض زبان.

همانطور که کودکان بزرگتر می شوند، تمایل دارند به روشی متفاوت یاد بگیرند، مطالعه کنند و قواعد مناسب را یاد بگیرند و غیره. 

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به آنها در تبدیل شدن به سخنرانان مسلط انجام دهید. 

نکاتی هست که باید در نظر بگیرید، برخی نکات را در 5 حرفی که نباید به کودک دوزبانه خود بگویید ذکر کرده ایم.

تشویق کودک

در اینجا به چند نکته مهم برای تاثیر بهتر در رشد زبانی کودک چند زبانه اشاره می کنیم: 

1. اگر به زبان مقصد صحبت می کنید، فوراً آن را معرفی کنید. 

بسته به سن فرزندانتان، ممکن است نتوانید بلافاصله زبان خود را به طور کامل تغییر دهید، اما می توانید به آرامی زبان را به روش های مختلف به کودک معرفی کنید. 

شما می توانید زمان خاصی را برای صحبت کردن به زبان جدید انتخاب کنید، به عنوان مثال بعد از مدرسه، هنگام انجام فعالیت های خاص یا قبل از خواب. می‌توانید «دوبار صحبت کردن» را شروع کنید، ابتدا به زبانی که آنها می‌فهمند صحبت می‌کنید و بلافاصله آن را به زبان جدید ترجمه می‌کنید. 

به آرامی هنگامی که آنها شروع به درک می کنند، می‌توانید بیشتر به زبان جدید صحبت کنید و در نهایت اگر می خواهید، متعهد شوید که همیشه به آن زبان صحبت کنید.

توجه داشته باشید این نکته تنها برای والدینی که سطح زبان پیشرفته دارند توصیه میشود. به عنوان مثال برای والدین ترک زبان که میخواهند به فرزند خود فارسی یاد دهند.

یادگیری زبان انگلیسی در کلاس

2. فرزندان خود را به یک مدرسه دو زبانه بفرستید.

اگر این امکان برایتان وجود دارد این کار را انجام دهید اما بسته به جایی که زندگی می کنید ممکن است برای شما امکان پذیر نباشد. 

با این حال، آموزش دو زبانه فرزندتان تضمین می‌کند که فرزند شما در معرض دو زبان قرار می‌گیرد و می‌تواند همزمان با یادگیری برنامه درسی مدرسه، از زبان جدید به صورت روزانه استفاده کند.

 

3. کارتون های زبان اصلی را پخش کنید.

با توجه به سن فرزندتان کارتون های زبان اصلی پیدا کنید که هم با علایق فرزندتان سازگار باشد و هم مناسب سن اون باشد، در این صورت میتوانید محیط شبیه سازی از زبان مقصد را ایجاد کنید.

تا فرزندتان با آن زبان آشنا شود، میتوانید برای آشنایی بیشتر با کارتون ها و انتخاب کارتون مناسب به کارشناسان ما پیام ارسال کنید تا کارتون های مناسب فرزندتان را برایتان ارسال کنند.

 

4. کلاس های زبان را پیدا کنید.

در حالی که کودکان کوچکتر از طریق بازی بهتر یاد می گیرند، کودکان بزرگتر می توانند دوره زبان را دنبال کنند. 

درباره کلاس های مختلف زبان در منطقه خود تحقیق کنید و مطمئن شوید که مدرسان زبان مادری خود را تدریس می‌کنند. 

من کلاس‌های آموزش زبان را توصیه می‌کنم که فقط به زبان مقصد صحبت می‌شود.

رشد زبان کودک

5. سفر به کشوری که در آن زبان صحبت می شود.

به تعطیلات بروید یا حتی یک سال به یک کشور جدید نقل مکان کنید. 

البته این بستگی به شرایط خانوادگی و کاری شما دارد، اما اگر بتوانید، تجربه ای باورنکردنی برای فرزندانتان خواهد بود. 

اگر زمان ندارید، تعطیلات خود را ذخیره کنید و چند هفته مسافرت بروید. از مکان‌های توریستی دوری کنید و در شهرهای کوچک‌تر سفر کنید تا فرزندانتان بتوانند با زبانی که شما می‌خواهید یاد بگیرند، آشنا شوند. 

به پارک های محلی بروید، جایی که فرزندان شما می توانند با کودکان محلی ملاقات و تمرین کنند. اگر خوش شانس هستید و امکانات کافی دارید، به خارج از کشور مهاجرت کنید. 

فرزند خود را در یک مدرسه محلی ثبت نام کنید و او را به بهترین شکل ممکن با زبان آشنا کنید و در عین حال او را با فرهنگ آشنا کنید. 

مقاله 22 نقل قول در مورد یادگیری زبان نیز میتواند برای شما مفید باشد.

 

تعهد داشته باشید، هر چیزی ممکن است 

اگر دوزبانه بودن فرزندانتان برای شما بسیار مهم است، پس هیچ دلیلی وجود ندارد که متعهد نباشید و فقط به این دلیل که ممکن است دوره حساس رشد زبان را از دست داده باشید، آن را انجام ندهید. 

هرگز دیر نیست. 

مهم نیست که چقدر سن دارند، بچه ها این پتانسیل را دارند که به هر زبانی مسلط شوند، آنها فقط نیاز دارند به اندازه کافی با آن زبان آشنا شوند. اگر آن را بخشی از زندگی آنها کنید و نیاز به زبان را ایجاد کنید، آنها همیشه دلیلی برای استفاده از آن خواهند داشت و البته که با تمرین  و تکرار است که ماهر می‌شویم.

دوران بحرانی برای رشد زبان و تربیت کودکان دو زبانه

سخن پایانی 

امیدواریم توانسته باشیم توضیحات کاملی درباره دوران بحرانی برای رشد زبان و تربیت کودکان دو زبانه برای شما فراهم کرده باشیم تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

 همچنین سعی کنید هر کدام از نکات ذکر شده را که میتوانید انجام دهید تا بتوانید در کمترین زمان به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

اگر در آینده سوال یا مشکل خاصی داشتید حتما با کارشناسان دوزبانه شو پیام ارسال کنید تا راهنماییتان بکنند.