رابطه بین خوابیدن و رشد زبانی در کودکان خردسال

نویسنده: 2 زبانه شو 06 فروردین 1403

تحقیق جدید: رابطه بین خوابیدن و رشد زبانی در کودکان خردسال ، تحقیقات جدید نشان می دهد که چرت زدن، به رشد زبان کودکان پیش دبستانی کمک می کند.

این یعنی اینکه کودکانی که نصفه های روز چرت می زنند و یا در طول 24 ساعت به اندازه کافی می خوابند، می توانند در مسیر پرورش کودک دوزبانه و همچنین پرورش کودک چند زبانه، موفق تر عمل کنند.

اگر جزو والدینی هستید که با چرت بعد از ظهر فرزندتان موافق هستین، خبرهای خوبی برایتان داریم. تحقیقات نشان می دهد که چرت زدن، در واقع می تواند به رشد زبانی کودکان کمک کند. 

رابطه بین خوابیدن و رشد زبانی در کودکان خردسال

مطالعه جدید در دانشگاه آریزونا، نشان داد که کودکان سه ساله ای که بعد از یادگیری افعال جدید چرت زدند، وقتی بعد از 24 ساعت روی آنها آزمایش شد، درک بهتری داشتند. 

میشل سندووال، نویسنده ارشد این مطالعه، که این تحقیق را انجام داد، می‌گوید: «والدین ممکن است بخواهند جلوی چرت روزانه را بگیرند، اما شاید کودکانشان غیر از این فکر کنند.»

توصیه میکنیم که مقاله کودکانی که دیر صحبت می‌کنند را نیز مطالعه فرمایید.

پرورش کودک دو زبانه

محققان بر این باورند که «خواب عمیق» دلیل یادگیری در طول یک چرت خوب است.

ربکا گومز، دانشیار دانشگاه آریزونا در آمریکا در این باره می گوید: «شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد مراحل مختلف خواب، به تثبیت حافظه کمک می کند، و یکی از مراحل واقعاً مهم خواب، خواب عمیق در ساعت های اولیه خواب است که یکی از عمیق ترین نوع خواب است.»

گومز اضافه می کند که: «آنچه واقعاً در مورد این مرحله مهم است این است که اساساً کاری که مغز انجام می دهد، پخش مجدد خاطرات در طول خواب است، بنابراین آن ریتم های مغزی که در طول خواب، اموج آهسته و سایر مراحل خواب بدون حرکات چشم رخ می دهد، در واقع آن الگوها و آن خاطرات را دوباره فعال، بازپخش و تقویت می کنند.» 

این یعنی لغات و جملاتی که کودک در طول روز با اونها روبرو شده، یک بار دیگر در ناخودآگاه ذهن مرور میشن، که تاثیر مثبتی روی پرورش کودک 2 زبانه داره.

رابطه بین خوابیدن و رشد زبانی در کودکان خردسال

رابطه بین خوابیدن و رشد زبانی در کودکان خردسال

همه کودکان معمولاً وقتی به خوبی استراحت می کنند، تمرکز بهتری دارند. اما همه ما می دانیم که برخی از کودکان، دیدگاه مختلفی نسبت یه چرت زدن و خواب دارن.

نوزادان و کودکان نوپا بیشتر چرت می زنند، با این حال، زمانی که کودکان به پیش دبستانی می رسند، معمولاً به یک چرت در روز می رسد، حتی برخی به طور کلی آن را کنار می گذارند. 

همچنین باید توجه داشت که کودکان باهم فرق می کنند. در حالی که برخی از کودکان پیش دبستانی، از چرت‌ های طولانی بعد از ظهر لذت می‌برند و همچنان تا بالای سه سالگی در تمام طول شب هم می‌خوابند، برخی از آنها خیلی زودتر با خواب خود به مشکل برمی خورند.

برای بسیاری از والدین، وادار کردن فرزندانمان به چرت زدن مداوم هر روز، می تواند مشکل باشد. اما، نیازی به نگرانی نیست، زیرا طبق تحقیقات، اساسا میزان کل خوابی که فرزندان ما دارند، واقعاً اهمیت دارد.

گومز میگوید: «کودکان پیش دبستانی باید 10 تا 12 ساعت در 24 ساعت بخوابند، فرقی نمی کند تماماً در شب باشد یا ترکیبی از خواب شبانه و چرت زدن باشد.»

رابطه خواب با پرورش کودک دو زبانه

بنابراین، اگر کودک شما در طول شب خوب می‌ خوابد، جای نگرانی نیست. اما، برای کودکانی که تا دیروقت بیدار می مانند یا زود بیدار می شوند، 2 زبانه شو توصیه میکنه که برای فرزندانتون فرصت هایی برای چرت زدن فراهم کنید. 

وقتی بچه ها خوب استراحت کنند بهتر یاد می گیرند.

گومز میگوید: «همه ما می دانیم وقتی کودکان به اندازه کافی نمی خوابند، می تواند عواقب طولانی مدتی برایشان داشته باشد.»

 

آیا کودک شما طبق توصیه ها به اندازه کافی می خوابد؟

توصیه میکنیم که مقاله 8 اشتباه رایج در پرورش کودک 2 زبانه را نیز مطالعه کنید و سعی کنید این اشتباهات را تکرار نکنید.