اپلیکیشن دوزبانه شو منتشر شد : لینک دانلود

15 فعالیت رشد زبان مخصوص کودکان

نویسنده: 2 زبانه شو 26 خرداد 1403

15 فعالیت رشد زبان مخصوص کودکان را میخواهیم در این مقاله بررسی کنیم و تک تک شما رو با این فعالیت ها آشنا کنیم، تا بتونین با کمک گیری از اونا آموزش زبان و پرورش کودک دوزبانه رو نحو احسن انجام بدین.

 

فعالیت های روزمره رشد زبان برای کودکان 

برای کمک به رشد گفتار و زبان کودکان، فعالیت‌های مختلف زیادی برای انجام دادن با کودکان وجود دارد. ما در اینجا 15 فعالیت گفتاری و زبانی را برای بچه‌ها ارائه می‌کنیم تا سفر به مکان‌های روزمره را به فرصتی برای یادگیری کودکتان و آموزش زبان تبدیل کنید.

15 فعالیت رشد زبان مخصوص کودکان

رشد گفتار و زبان در کودکان دوزبانه

برای کودکان، ارتباط برقرار کردن با زبان در محیط‌های مختلف، مهارت‌های زبانی و به‌ویژه دایره لغاتشان را گسترش می‌دهد و عمیق‌تر می‌کند. 

مخصوصا کودکانی که اختلالات گفتاری و زبانی دارند برای ایجاد این ارتباطات و تمرین مهارت های ارتباطی ممکن است  به کمک بیشتری نیاز داشته باشند. تمرین بیشتر می‌تواند شامل شنیدن مثال‌های بیشتری از عناصر زبانی خاص باشد یا شاید به معنای بدست آوردن فرصت‌های بیشتر برای استفاده از آن عناصر در مکالمه باشد.

در هر محیطی، یکی از راه های ارتقای این ارتباطات، استفاده از پل زدن است. 

مفهوم پل زدن به معنای صحبت صریح در مورد روش هایی برای گفتن چیزی به هر دو زبان است.

مثلا اگر از استراتژی زبانی «یک والد، یک زبان» در خانواده خود استفاده می کنید، می توانید در مورد اینکه چگونه یکی از والدین ممکن است در مقایسه با دیگری چیز متفاوتی بگوید صحبت کنید. 

می‌توانید بپرسید در مقایسه با ولی، یک معلم چه چیزی می گوید. این‌ها فرصت هایی برای تسهیل توانایی کودک شما برای تفکر در مورد زبان هستند.

 

15 فعالیت رشد زبان مخصوص کودکان

در ادامه می‌توانید فهرستی از راه‌های تقویت مهارت‌های گفتاری و زبانی فرزندتان را در خارج از خانه مشاهده کنید. 

فرصت های ارتباطی در همه جای جامعه شما وجود دارد، بنابراین کار بر روی گفتار و زبان می تواند در هر مکانی و در هر زمان رخ دهد! 

این فهرست تنها چند پیشنهاد از فعالیت‌های رشد زبان برای نحوه ترکیب فرصت‌های یادگیری زبان و پرورش کودک 2زبانه در مکان‌های روزمره، به‌ویژه برای کودکان دو زبانه است.

توصیه میکنیم مقاله همه چیزی که باید در مورد بچه‌های دوزبانه و رشد زبانی بدونید را هم نیم نگاهی بیاندازید.

فعالیت رشد زبان کودکان

فعالیت های توسعه زبان برای کودکان – آماده شدن برای شروع

1. با فرزندتان در مورد روال آماده شدن برای بیرون رفتن صحبت کنید. این می‌تواند شامل پیدا کردن کفش، پوشیدن جوراب، بستن زیپ کت یا جمع آوری وسایل برای سفرتان باشد. شما می توانید این روال را به هر دو زبان در روزهای مختلف انجام دهید.

2. اگر به فروشگاه می‌روید، فهرستی از چیزهایی که ممکن است نیاز به خرید داشته باشید تهیه کنید. اگر به کتابخانه می روید، فهرستی از کتاب هایی که ممکن است فرزندتان بخواهد پیدا کند تهیه کنید. می‌توانید با تهیه فهرستی به یک یا هر دو زبان، شاهد رشد نوشتاری فرزندتان باشید.

3. با فرزند خود به هر دو زبان در مورد اینکه چه کسی در گردش‌تان با شما می آید یا چه کسانی را می خواهید در گردش خود ببینید صحبت کنید. همچنین می‌توانید از کودکتان بخواهید یک یا دو اسباب‌بازی با خود داشته باشد تا او را همراهی کند. می توانید در مورد زبان افرادی که خواهید دید صحبت می کنند صحبت کنید. برخی از خانواده ها حتی انتخاب می کنند که یک اسباب بازی خاص به زبان مادری صحبت کند تا آن زبان را تقویت کند.

رشد زبانی کودک

فعالیت های توسعه زبان برای کودکان – در ماشین/در راه

4. همانطور که به سفر می‌روید، به فرزندتان راهنمایی‌هایی درباره نحوه رسیدن به مقصدتان به هر دو زبان بدهید.

5. آیا در مسیر از چیز جالبی عبور می کنید؟ قبل از رسیدن به آنجا، هنگام عبور و بعد از رفتن در مورد آن صحبت کنید. این کار باعث رشد زبان خارج از زمینه و نامگذاری چیزهایی می شود که دیگر بلافاصله جلوی چشم کودک شما نیست. برای نامگذاری اشیا می توانید از هر دو زبان استفاده کنید. به زبان علائم در جاده توجه کنید.

6. به ماشین های دیگری که در جاده از کنار شما عبور می کنند نگاه کنید. آنها را به هر دو زبان با استفاده از توصیف‌گرهای اندازه، شکل یا رنگ توصیف کنید و در مورد نحوه عملکرد آنها در صورتی که وسایل نقلیه کاری هستند صحبت کنید (مثلاً آمبولانس، کامیون کمپرسی، ماشین آتش نشانی). 

7. اگر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنید، می توانید با فرزند خود در مورد نحوه رسیدن به آنجا و آنچه در راه می‌بینید صحبت کنید. نگاه کردن به نقشه مترو یا اتوبوس می تواند به افزایش دایره لغات فرزند شما در مورد محله کمک کند. اگر در بین راه با افرادی برخورد کردید که به زبان فرزندتان صحبت می کنند، می توانید برای تقویت ارتباطات اجتماعی با آنها به احوال پرسی کنید. اگر سفر طولانی دارید، می‌توانید برخی عبارات زبان‌گیر، معماها، یا جوک ها را امتحان کنید.

آموزش کودکان در پارک

فعالیت های توسعه زبان برای کودکان – در پارک

8. فرزندتان را تشویق کنید تا فعالیت های مختلف را درخواست کند.  گفتن عباراتی مثل «می‌خواهم روی سرسره بازی کنم» را به زبان دیگر آموزش دهید. فعالیت های یک زمین بازی خاصی را برای یک زبان و فعالیت‌های متفاوتی را برای زبان دیگر اختصاص دهید.

9. فعالیت های بازی فرزندتان را به هر یک از زبان ها روایت کنید (مثلاً: «نگاش کن، داری روی تاب های قرمز می چرخی!»

10. یک بازی تعاملی با کلمات انجام دهید، مثل جاسوس، فرزندتان را تشویق کنید تا چیزهای اطراف خود را با استفاده از ویژگی های خاص (رنگ، ​​اندازه، شکل) توصیف کند. شما می توانید این بازی را به هر زبانی انجام دهید و حتی زبان ها را در حین بازی ترکیب کنید!

11. اگر صدای گفتاری خاصی را می شناسید که فرزندتان روی آن کار می کند، به دنبال اشیایی باشید که از آن صدای گفتار استفاده می کنند. به کودک خود فرصت دهید تا صدای خارج از اتاق سخنرانی را تمرین کند.

پرورش کودک دوزبانه با کارتون

فعالیت های توسعه زبان برای کودکان – در فروشگاه مواد غذایی

12. در مورد وعده های غذایی که می خواهید درست کنید صحبت کنید. چه موادی مورد نیاز است؟ آیا روی بسته بندی به چند زبان نوشته شده؟ اگر علامتی برای «موز» در فروشگاه دیدید، از کودک خود بپرسید چگونه آن را به زبان دیگری بگوید. 

13. کودک خود را در یافتن مواد تشکیل دهنده کمک کنید. سوالاتی مانند: «گرم است یا سرد؟»، «در یخچال خواهد بود یا بیرون؟» «بریم به میوه ها یا سبزیجات نگاه کنیم؟»

 

فعالیت های توسعه زبان برای کودکان – بازگشت به خانه

14. در مورد تمام کارهایی که در سفر خود انجام دادید صحبت کنید. از فرزندتان بپرسید که قسمت مورد علاقه او چه بود.

15. در مورد آینده صحبت کنید! از آنها بپرسید که دفعه بعد کجا می خواهند بروند و برای کارهایی که انجام خواهید داد و اینکه مشابه خواهند بود یا متفاوت، برنامه ریزی کنید.

 

فعالیت هایی برای کمک به رشد زبان کودکان

امیدواریم این 15 فعالیت رشد زبان مخصوص کودکان به شما در مورد کارهایی که باید با بچه‌هایتان در خانه انجام دهید، الهام‌بخش باشد. اگر فعالیت‌های رشد زبانی دیگری انجام می‌دهید یا هر فعالیت گفتاری که برایتان مفید بوده به ما اطلاع دهید.

در صورتی که از این مقاله خوشتون اومده حتما توصیه میکنیم مقاله چرا ذهن کودک می‌ تواند 2 زبان را همزمان یاد بگیرد؟ را هم مطالعه کنید.

ما همواره از نظرات شما عزیزان که به امر پرورش کودک دو زبانه کمک کنه استقبال میکنیم.