اپلیکیشن دوزبانه شو منتشر شد : لینک دانلود

پنج مرحله فراگیری زبان دوم

نویسنده: 2 زبانه شو 18 تیر 1403

پنج مرحله فراگیری زبان دوم کدام ها هستند؟ آیا در مورد این مراحل چیزی میدانید. 

 

مراحل فراگیری زبان دوم

آیا تا به حال به این فکر کرده اید چگونه زبانی را یاد می‌گیریم؟ آیا می دانید فراگیری زبان چیست؟ آیا تفاوت بین یادگیری زبان اول و زبان دوم را می دانید؟ 

همه ما به یک زبان صحبت می کنیم، برخی از مردم به چند زبان صحبت می کنند. اما بسیاری از ما حتی به این فکر نمی کنیم که چگونه این زبان ها یاد گرفتیم.

ما به عنوان والدین باید در مسیر پرورش کودک دوزبانه این موارد رو بیشتر بشناسیم، به همین دلیل 2 زبانه شو توصیه میکنه مقاله فراگیری زبان در مقایسه با یادگیری زبان رو حتما مطالعه فرمایید.

در ادامه مقاله پنج مرحله فراگیری زبان دوم، می توانید پنج مرحله فراگیری زبان و تفاوت بین فراگیری و یادگیری زبان را مشاهده کنید.

پنج مرحله فراگیری زبان دوم

یادگیری زبان و فراگیری آن

اغلب از آسیب شناسان گفتار پرسیده می شود آیا همیشه یادگیری زبان به یک شکل اتفاق می افتد؟

«فرزند من به طور خودکار زبان اولش را آموخت، آیا در زبان دوم او نیز همین اتفاق خواهد افتاد؟»

باید بدانید بین یادگیری زبان و فراگیری آن تفاوت وجود دارد. این 2، دو چیز کاملا متفاوت اند. در پرورش کودک 2 زبانه کدام معمول تر است؟

تعاریف مختلفی از دوزبانه وجود دارد. از بسیاری جهات، روشی که کودک در آن زبان دوم خود را توسعه می دهد به سن و شیوه ای که این زبان دوم در معرض قرار می گیرد بستگی دارد.

  • یک کودک دوزبانه، فردی است که همزمان با زبان اول و دوم خود مواجه می شود.
  • یک کودک دوزبانه متوالی، زبان دوم خود را بعد از زبان اول توسعه می دهد. به طور معمول، اگر کودکی پس از سه سالگی با زبان دوم خود مواجه شود، دوزبانه متوالی محسوب می شود.
آموزش زبان

فراگیری زبان اول

هنگامی که کودکان اولین زبان خود را توسعه می دهند، این فرآیند خودکار و ناخودآگاه است. کودکان معمولاً برای توسعه زبان اول خود نیازی به آموزش صریح ندارند. 

در اینجا، فرآیند «فراگیری زبان» در حال وقوع است، یعنی آموزش مستقیم در کار نیست. این می تواند در مورد کودکان دو زبانه یا چند زبانه که از زبان بدو تولد بیشتر یاد می گیرند نیز صدق کند.

حالا پرورش کودک دوزبانه هم در مقوله فراگیری زبان قرار میگیره چون آموزش زبان بصورت کاملا غیر مستقیم است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله آموزش زبان انگلیسی بصورت غیر مستقیم مراجعه کنید.

پرورش کودک دوزبانه

فراگیری زبان دوم

در مقابل، اگر کودک یک دوزبانه متوالی باشد، برای حمایت از رشد زبان دوم خود به آموزش صریح نیاز دارد. این فرآیند به «یادگیری زبان» معروف است، یعنی کودک در برابر آموزش مستقیم زبان قرار میگیرد، مثل رفتن به کلاس زبان.

متأسفانه، آموزش صریح قواعد گرامری لزوماً به این معنا نیست که یک کودک دوزبانه متوالی می تواند به راحتی صحبت کند و بنویسد. زمان، تمرین و تجربیات واقعی اجتماعی برای پشتیبانی از فرآیند یادگیری زبان مورد نیاز است.

 

پنج مرحله فراگیری زبان دوم

زبان شناسان اغلب فراگیری زبان دوم را در پنج مرحله کلیدی در نظر می گیرند. در حالی که بحث هایی در مورد پیچیدگی های این پنج مرحله وجود دارد، اجماع عمومی وجود دارد که ای 5 مرحله فراگیری زبان دوم از قرار زیر می باشند:

 

1. فاز خاموش یا پذیرا

در مرحله اول فراگیری زبان دوم، مرحله خاموش یا پذیرا، کودک زمانی را به یادگیری واژگان زبان جدید اختصاص می دهند.

همچنین ممکن است گفتن اصطلاحات جدید را تمرین کنند. در حالی که احتمالاً در این مرحله صحبت‌هایی در حال انجام است (در مورد اینکه آیا کودک زبان دوم واقعاً «خاموش» هستند یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد)، زبان‌آموز زبان دوم، زبان جدید خود را با روان یا درک عملکردی تولید نمی‌کند.

نکته: در این مرحله ادامه ارائه مدل‌سازی زبانی غنی و معنی‌دار و در معرض آن قرار گرفتن ضروری است. شما می توانید با ارائه مدل های بصری و ملموس برای کمک به کلماتی که می شنوند، از درک کودک از واژگان و زبان جدید حمایت کنید.

به عنوان مثال تماشای کارتون ها و پادکست های مربوط به آن لغات که در 2 زبانه شو هستند میتواند کودک را در این امر یاری کند.

پرورش کودک 2 زبانه

2. تولید اولیه

در این مرحله زبان‌آمور شروع به «جمع آوری» کلمات جدید می کند. در این مدت ممکن است آنها شروع به گفتن برخی اصطلاحات و حتی تشکیل عبارات کوتاه از ترکیب کلمات اولیه کنند.

به عنوان مثال فرزند شما ممکن است در مسیر پرورش کودک 2زبانه پس از چند ماه گاهی کلماتی را به زبان مقصد بیان کند.

نکته: ممکن است متوجه شوید کودکان در این مرحله می توانند مطالب نوشته شده را درک کنند. کودکان را در معرض متون نوشتاری ساده همراه با تصاویر قرار دهید تا به درک آنها کمک کند.

برای این منطور میتوانید از پک کتاب های PDF و صوتی دوزبانه شو استفاده کنید.

 

3. ظهور یا تولید گفتار

زمانی که کودک وارد مرحله سوم می‌شود، هزاران کلمه را جمع‌آوری کرده‌. این یک مرحله هیجان انگیز است زیرا آنها با ترکیب این کلمات آموخته شده در عبارات و جملات کوتاه شروع به برقراری ارتباط می کنند - زبان دوم آنها واقعا شکل می‌گیرد. 

این ارتباط همچنین باعث افزایش درک زبان جدید آنها خواهد شد و می‌بینید فرزندتان در این مرحله شروع به خواندن و نوشتن به زبان دوم می کند.

این مرحله بعد از 2 سال رخ میدهد البته لازم به ذکر است که سن و شرایط و میزان در معرض قرار گرفتن کودم میتواند این زمان را کم یا زیاد کند.

نکته‌: به ارائه فرصت‌های کاربردی و معنادار برای کودکان در عبارت «ظهور گفتار» ادامه دهید تا بتوانند خود را از طریق آن بیان کنند. تمرین زبان دوم از طریق رسانه های گفتاری یا نوشتاری از توسعه جملات بیشتر پشتیبانی می کند.

برای مثال در این مرحله پخش کارتون های مخصوص آموزش خواندن و نوشتن 2زبانه شو در روند پرورش کودک چند زبانه تاثیر بسزایی دارد.

فراگیری زبان

4. تسلط متوسط

سطح چهارم فراگیری زبان دوم زمانی رخ می‌دهد که کودک شروع به برقراری ارتباط در جملات پیچیده می‌کنند (یعنی جملات شامل حروف ربط برای ترتیب دادن و اتصال بندهای مرتبط هستند). 

این یک مرحله حیاتی برای اجازه دادن به زبان مرتبط تر و مکالمات واقعی است. زبان‌آموزان زبان دوم نیز ممکن است در این زمان به زبان دوم خود فکر کنند که بازتاب دهنده پیشرفت قابل توجهی است که حاصل شده است.

نکته‌: با هدف قرار دادن روایت‌ها (هم داستان‌های تخیلی و هم روایت‌های شخصی – یعنی داستان‌هایی درباره تجربیات خودتان) می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که کودکان در سطح «تسلط متوسط» می‌توانند افکار و احساسات خود را به شیوه‌ای مرتبط بیان کنند. 

از آنجایی که کودکان می توانند از زبان دوم خود برای چنین اهداف معناداری استفاده کنند، مهارت زبان دوم آنها همچنان عمیق تر خواهد شد.

 

5. تداوم توسعه یا تسلط زبان

این مرحله ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد. در اینجا، کودک به توسعه زبان جدید خود و دستیابی به دقت با افزایش پیچیدگی و با عمل شناسی اجتماعی ادامه می دهند.

نکته: ادامه تمرین و قرار گرفتن در معرض یادگیری، زبان دوم را در مرحله «تسلط» تثبیت خواهد کرد. معلمانی که دانش‌آموزانی در مرحله «تسلط» دارند، می‌توانند از طریق یادگیری حوزه محتوای درسی به ارائه داربست‌های زبانی ادامه دهند.

 

پیام‌های مهمی که خانواده‌ها باید بدانند

لطفا موارد زیر را با دقت مطالعه کنید چرا که این موارد در امر پرورش کودک دو زبانه میتواند بسیار مهم باشند:

  • کودکان دوزبانه باید زبان مادری خود را توسعه داده و تثبیت کنند تا با خانواده، فرهنگ و میراث خود ارتباط برقرار کنند.
  • برای کودکان مناسب نیست که به یک زبان محدود شوند. تشویق کودکان به توسعه زبان مادری از احساس ارتباط آنها حمایت می کند و با افزایش ارتباطات و رشد شناختی ارتباط دارد. توسعه زبان دو زبانه (یا چند زبانه) باید به طور کل نگر در نظر گرفته شود.
  • برای رشد زبانی کودک بسیار مهم است که به طور کلی نگریسته شود - یعنی در همه سیستم های زبانی آنها. با بررسی درک و ارتباط بیانی یک کودک در تمام زبان‌های آن‌ها، می‌توانیم توانایی زبانی آن‌ها را ثبت کنیم. قرار دادن کودک در معرض چند زبان به هیچ عنوان منجر به اختلال زبان یا تاخیر نخواهد شد.
  • در حالی که کودکان تک زبانه و چند زبانه ممکن است تفاوت هایی را در رشد ارتباط خود نشان دهند، یادگیری زبان دوم باعث ایجاد یا بدتر شدن مشکل زبانی نمی شود.

 

«قاطی کردن» زبان رایج است.

ترکیب کردن زبان یکی از ویژگی های مشترک دوزبانگی است. حتی بزرگسالانی که برای مدت طولانی در معرض چندین زبان بوده اند، ممکن است هنگام صحبت کردن، زبان خود را قرض بگیرند یا با هم ترکیب کنند. این نشان دهنده نقص زبان نیست.

پنج مرحله فراگیری زبان دوم

نگران فراگیری زبان دوم هستید؟

فراگیری زبان اول و زبان دوم بسیار متفاوت است. امیدواریم این مقاله به شما در درک پنج مرحله فراگیری زبان دوم کمک کرده باشد.

در ادامه توصیه میکنیم مقاله نقاط عطف رشد گفتار و زبان برای کودکان را هم حتما مطالعه فرمایید.

اگر در مورد رشد زبان فرزندتان نگرانی دارید، یا می خواهید تعیین کنید که آیا رشد زبان دوزبانه او به روشی معمولی ردیابی می شود، همین امروز با کارشناسان دوزبانه شو تماس بگیرید و از آنها راهنمایی بخواهید.