۱۰ ویژگی اصلی زبان

نویسنده: 2 زبانه شو 08 بهمن 1402

برای دونستن ۱۰ ویژگی اصلی زبان ، باید جواب سوالاتی رو بدونیم، اما این سوالات چه چیزایی هستن...

زبان چیست؟ زبان چه ویژگی‌ های اصلی دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، در اینجا به این سوالات در مورد ویژگی‌های یک زبان و موارد دیگر می‌پردازیم!

که با دونستن این ویژگی ها و بکارگیری اونها در شرایط واقعی اونم بصورت غیر مستقیم ، میتونین در پرورش کودک 2 زبانه بهتر عمل کنین.

 

زبان چیست؟

طبق دایره المعارف آنلاین بریتانیکا:

زبان سیستمی از نمادهای متعارف گفتاری، دستی (نشانه) یا نوشتاری است، که انسان‌ها به عنوان اعضای یک گروه اجتماعی و مشارکت کنندگان در فرهنگ گروهی، نیاز خود را به وسیله آن بیان می‌کنند.

در حال حاضر بیش از ۷۰۰۰ زبان مختلف در جهان وجود دارد، اما همه این زبان‌ها، ویژگی‌های مشترکی دارند.

در اینجا ۱۰ مورد از ویژگی‌های اصلی زبان را بررسی می‌کنیم.

۱۰ ویژگی اصلی زبان

۱۰ ویژگی اصلی زبان

۱۰ ویژگی و مشخصه اصلی زبان رو در پایین براتون معرفی میکنیم و درباره اونها کمی توضیح میدیم.

 

۱. زبان، سیستمی است (یک سیستم)

زبان یک سیستم ساختاری ارتباطی است که شامل مجموعه‌ای از صداها، نشانه‌ ها و یا نمادهای نوشتاری است که توسط مردم یک کشور، منطقه یا گروه خاصی برای صحبت، نوشتن یا برقراری ارتباط استفاده می‌شود.

زبان یک سیستم ارتباطی است که برای انتقال اطلاعات به کدهای کلامی یا غیرکلامی، متکی است. زبان، سیستمی متشکل از سیستم‌هاست!

زیرشاخه‌ های زبان عبارتند از: آوا شناسی و واج شناسی (آواها)، صرف شناسی و واژه شناسی (کلمات)، نحو (گرامر)، تحلیل گفتمان (جملات) و معناشناسی (معنا).

لازم به ذکره که در روش پرورش کودک دوزبانه با کارتون ، نیاز نیست کودک تمامی اینها رو یاد بگیره، تنها زیرشاخه هایی که برای مکالمه نیازه رو یاد خواهد گرفت، که اصلی ترین بخش اونها، واژگان و تلفظ است.

 

۲. زبان، نمادین است

تقریباً تمام سیستم‌ های زبانی که تاکنون توسط انسان‌ها استفاده شده است، عمدتاً از نمادها تشکیل شده اند. نماد چیزی است که جای چیز دیگری قرار می گیرد، یا نشان دهنده چیز دیگری است.

از هیروگلیف مصری گرفته تا بیسلاما، زبانی که در وانواتو صحبت می‌شود، هر نقاشی یا صدا، نمادی است که معنی را نشان می دهد.

نمادها را می توان به صورت شفاهی (گفتن کلمه سلام)، نوشتاری (قرار دادن حروف س-ل-ا-م) یا غیرکلامی (تکان دادن دست) بیان کرد.

زبان یک سیستم نمادین ارتباطی است که بر اساس یک سیستم پیچیده از قوانین مربوط به نمادهای گفتاری، نشانی یا نوشتاری به وجود آمده است.

با کارتون های دو زبانه شو میتونین در مسیر آموزش زبان به کودک بصورت غیر مستقیم ، این نمادهای شفاهی و نوشتاری رو آموزش بدین.

میتونین از پست آموزش زبان انگلیسی بصورت غیر مستقیم هم استفاده کنین.

ویژگی های اصلی زبان

۳. زبان، سازمان یافته است

اگرچه زبان نمادین است، اما نمادهای آن در یک سیستم خاص، چیده شده اند و تصادفی نیستند‌.

برای مثال، اگر زبانی را اصواتی در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که فقط صداهای خاصی در هر زبانی وجود دارند که در الگوهای منظم و قابل پیش‌بینی و خاصی کنار هم قرار دارند.

بعضی صداها در بعضی زبان‌ ها وجود ندارند. این باعث می شود یک زبان به طور متقابل قابل درک باشد.

کودک با تماشای کلیه کارتون ها، این نظم درونی زبان رو متوجه میشه و یاد میگیره که این صداها رو بشناسه و بخوبی از اونها استفاده کنه.

 

۴. زبان، وابسته به جامعه است

زبان اجتماعی است، یعنی برای تعامل با افراد دیگر از نظر روانی، یادگیری زبان ضروری است.

ما از زبان برای حضور در یک جامعه و برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می کنیم. ما هنگام یادگیری زبان ، به دیگران وابسته هستیم و دائماً از بیان یکدیگر برای یادگیری استفاده می‌کنیم.

زبان به ما کمک می کند تا کارکردهای اجتماعی مختلفی را انجام دهیم و بسیاری از کاربردهای آن نهادینه شده اند.

استفاده از زبان نیز بخشی از هویت اجتماعی است. 

به عنوان مثال من فرانسوی صحبت می کنم، بنابراین برخی از ویژگی‌ها و نگرش‌های یکسانی با دیگر فرانسوی زبانان دارم.

شما نیز میتونین با استفاده صحیح و درست از کارتون های موجود و دستور العمل های دوزبانه شو ، باعث بشین فرزندتون در معرض مستقیم زبان قرار بگیره و از مکالمات درون کارتون و شخصیت های اونها یاد بگیره.

هرچه ارتباط بین کودک و شخصیت ها یبشتر باشه، یعنی کودک از کارتون خوشش بیاد و جذبش بشه و از کارهای شخصیت ها تقلید کنه، بیشتر و بهتر میتونه زبان رو یاد بگیره.

 

۵. زبان، وابسته به فرد است

زبان شناس سوئیسی دو سوسور ادعا کرد که زبان به دلیل فقدان رابطه طبیعی بین دال (شکل زبان) و مدلول (مرجع) دلخواه است.

صداهای یک کلمه، سرنخ بسیار کمی از معنای کلمه می دهند. وقتی می گوییم یا می‌نویسیم سگ، واقعاً هیچ سرنخی از معنای آن به ما نمی‌دهد.

این کلمه حتی شبیه پارس سگ نیست. با این حال، برخی از زبان شناسان ادعا می کنند که مسئله کاملاً درست نیست.

مواردی وجود دارد که زبان در آن وابسته به فرد نیست. به عنوان مثال، نام‌ آواهایی مانند هاپ-هاپ را در نظر بگیرید.

این کلمات سرنخ‌هایی در مورد معنای آنها می‌دهند و ما بزرگسالان از آنها برای کمک به کودکان در یادگیری زبان استفاده می کنیم.

۱۰ ویژگی اصلی زبان

۶. زبان، فرهنگی است

زبان یکی از مهم ترین بخش‌های هر فرهنگ است. فرهنگ به طور کلی از طریق زبان منتقل می شود.

این واقعیت که بشر بر خلاف حیوانات دارای تاریخ است، کاملاً نتیجه زبان است.

ما فرهنگ یک کشور جدید و فرهنگ خودمان را به لطف زبان می‌ آموزیم.

زبان برای بیان فرهنگ، حیاتی است. به عنوان وسیله ای برای انتقال ارزش‌ها، باورها و آداب و رسوم، کارکرد اجتماعی مهمی دارد و احساس هویت و همبستگی گروهی را تقویت می کند.

ابزاری است که فرهنگ و سنت‌ها و ارزش‌های مشترک را با آن می‌توان منتقل و حفظ کرد.

برعکس آن نیز صدق می‌کند. زبان از طریق فرهنگ منتقل می شود: یک زبان در یک جامعه، از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

 

۷. زبان، پویا است

زبان پویا است، زیرا همیشه در حال تغییر، تکامل و انطباق با نیازهای کاربران آن است.

زبانی که ما امروزه استفاده می‌کنیم با زبانی که والدینمان استفاده می‌کردند و با زبانی که در قرون وسطی استفاده میشده، متفاوت است.

کلمات جدید مرتب ساخته می‌شوند. دیکشنری‌ها تغییر می‌کنند. تلفظ‌ها عوض می‌شوند. حتی قواعد دستور زبان نیز تکامل می یابند.

تا زمانی که نیازهای کاربران زبان، تغییر کند، زبان نیز تغییر خواهد کرد.

زبان دائماً در حال تطبیق و تغییر است تا زندگی، تجربیات و فرهنگ‌های در حال تغییر ما را منعکس کند. تغییر زبان، ما را قادر می سازد تا ایده‌ها، اختراعات و فناوری‌ های جدید را بپذیریم.

این فقط خود کلمات نیستند که تغییر می کنند؛ روشی که ما از آنها استفاده می کنیم نیز می تواند تغییر کند. اما زبان‌ها از این جهت نیز پویا هستند که کل سیستم‌ها (یک زبان کامل) می‌میرند.

زبان‌ها هر روز با مرگ کسانی که از آن استفاده می‌کنند، ناپدید می‌شوند.

ما همواره سعی میکنیم از کارتون های جدیدی در برنامه های آموزشی استفاده کنیم تا بتونیم پویایی زبان رو در بروزترین حالت در آموزش منتقل کنیم.

پس با استفاده از کارتون های جدید میتونین مطمئن باشین که در پرورش کودک چند زبانه ، فرزند شما جدیدترین لغات زبان رو یاد خواهد گرفت.

 

۸. زبان تنوع دار

زبان، تنوع دارد. بیش از یک راه برای گفتن یک چیز وجود دارد. گویندگان ممکن است تلفظ (لهجه)، انتخاب کلمه (لغت نامه)، یا صرف و نحو (گرامر) متفاوتی داشته باشند.

تنوع، به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. زبان‌شناسی اجتماعی، مطالعه عوامل اجتماعی مؤثر بر زبان، بر این عقیده استوار است که زبان به دلایل مختلف اجتماعی مانند سن، نژاد، جنسیت، موقعیت اجتماعی-اقتصادی، جغرافیا و غیره، متفاوت است.

این تنوع با دونستن لغات متنوع بسیار حائز اهمیت است و کودک با تماشای کارتون های مختلف، میتونه لغات جدید رو یاد بگیره، که هم معنی با لغات قبلی هستن که یاد گرفته.

تا بتونه بعدا بجای هم استفاده کنه و بصورت کاملا روان و حرافه ای صحبت کنه. اینجاست که میگیم شما در مسیر پرورش کودک دوزبانه موفق شدین.

پیشنهاد ما 50 کلمه برای تشویق کودک کدام ها هستن؟

پرورش کودک دو زبانه

۹. زبان، معنادار است

یک نماد یا نشانه در زبان همیشه معنا را منتقل می‌کند. در اصطلاح زبان شناسی، همه نمادها، نشانه‌های زبان دارای محتوای معنایی هستند.

محتوای معنایی، به این معنی است که هر نماد به چیزی در دنیای واقعی مرتبط است.

انسان‌ها می‌توانند به یک نماد یک معنا، و اغلب بیش از یک معنا بدهند، و هنوز هم می‌توانند همه آنها را تشخیص دهند.

درباره این موضوع میشه گفت که کودک با تماشای کارتون ها و دیدن معنی لغت یاد گرفته، میتونه بهتر ارتباط برقرار کنه و در نتیجه بهتر یاد بگیره.

مثلا وقتی شخصیتی در کارتون به ماشین اشاره میکنه و شکل ماشین هم در کارتون نمایان میشه، کودک بهتر میتونه اونو درک کنه و یاد بگیره.

و یا مثلا درباره حروف الفبا، وقتی همزمان با گفتن اسم حرف الفبا، شکلش هم ظاهر میشه، در واقع نماد رو میبینم و بصورت غیر مستقیم زبان رو می‌تونه یاد بگیره.

 

۱۰. زبان، انسان است

زبان، انسان است چون از چند جهت با ارتباط بین حیوانات، متفاوت است. ویژگی‌های گفته شده در بالا ، زبان را از اشکال ارتباطی حیوانات جدا می کند.

برخی از این ویژگی‌ها ممکن است بخشی از ارتباطات حیوانات باشد اما با این حال بخشی از آن را به طور کامل تشکیل نمی‌ دهند.

 

ویژگی‌ها و مشخصه‌های فراوان زبان 

اینها تنها ویژگی های زبان نیستند. بسیاری از ویژگی‌های دیگر نیز وجود دارند. بر اساس نظریه های زبان شناسی، برخی از آنها بیشتر از دیگری قابل بحث هستند.

آیا هیچ یک از این ویژگی های اصلی شما را شگفت زده کرد؟ 

آیا تا به حال به زبان اینگونه فکر کرده اید؟ 

چه ویژگی‌های دیگری از یک زبان را می‌توانید نام ببرید؟

 

حالا با در نظر گرفتن این ویژگی ها میتونین در میسر پرورش کودک چند زبانه استفاده کنین و توصیه میکنیم که مقاله دوزبانه بودن به چه معناست و چه زمانی فرد را می توان دوزبانه نامید؟ رو هم مطالعه کنین تا در این مسیر کمک حالتون باشه.