اپلیکیشن اندروید ۲زبانه شو منتشر شد، دانلود اپلیکیشن

تاثیر کتاب خواندن برای کودک

نویسنده: دوزبانه شو 01 مهر 1402

تاثیر کتاب خواندن برای کودک و با کودک برای هیچ کس پوشیده نیست، و ما به عنوان والدین باید کتاب خوانی را جزو اولویت های روزانه قرار بدیم.

طبق تحقیقات انجام شده کودکانی که بصورت مرتب و منظم براشون کتاب خونده میشه و یا کتاب میخونن (در سنین بالاتر) نسبت به کودکانی که براشون کتاب خونده نمیشه، دایره لغات بسیار وسیعی دارن.

علاوه بر افزایش دایره لغت و آموزش خوندن و نوشتن، کتاب خوانی میتونه به کودک در درک بهتر جهان اطرافش کمک کنه تا در زندگی روزمره بهتر و موفق تر عمل کنه.

شما میتوانید برای پرورش کودک 2 زبانه از کتاب های صوتی استفاده کنین تا هم برای فرزندتون کتاب خونده بشه و هم در مسیر آموزش زبان انگلیسی به کودک قدم بردارین.

در ادامه به برخی از مزایای کتاب خواندن به کودک اشاره خواهیم کرد.

پرورش کودک دو زبانه

 

کتاب خوندن برای کودک چه مزایایی داره؟

1. افزایش امکان موفقیت کودک در آینده

هر چه بیشتر برای کودک کتاب بخونین، بیشتر یاد خواهد گرفت و دانش فرزندتون افزایش خواهد یافت، و این دانش فرا گرفته شده میتونه در موفقیت آینده فرزندتون نقش موثری داشته باشه.

تحقیقات انجام شده نشون داده که خواندن کتاب برای کودکان خردسال میتونه اونا رو برای مدرسه آماده کنه تا بتونن موفق تر عمل کنن. در کل خواندن کتاب برای فرزندتون این امکان رو بهشون میده تا بتونن مهارت های لازم کتاب خوانی رو یاد بگیرن، تا بعدا بتونن خودشون کتاب بخونن.

فرزندتون با تماشای شما که براش دارین کتاب میخونین، میتونه درک کنه که از چه جهتی کلمات خونده میشن و رفتن به صفحه بعدی رو یاد میگیره. اینها مهارت های اولیه کتاب خوانی هستن و بعدا به فرزندتون کلی کمک خواهند کرد.

همچنین کودکانی که به کتاب خوانی عادت میکنن و از این کار لذت میبرن، در اکثر موضوعات درسی موفق تر عمل میکنن مخصوصا در زمینه یادگیری زبان و ادبیات.

 

2. توسعه مهارت های یادگیری زبان 

همه روزه در همه ساعات با فرزندتون صحبت میکنین ولی بدلیل محدود بودن دایره لغات شما، ممکنه صحبت کردن یک روش کاملا کاربردی نباشه. بهتره در کنار صحبت کردن، کتاب خوانی هم بهش اضافه بشه تا بهترین نتیجه رو بگیرین. 

کتاب خواندن کلا چه از روی کتاب یا کتاب صوتی میتونه این تضمین رو بهتون بده که فرزندتون با لغت های مختلفی آشنا بشه و موضوعات جدیدی رو بشناسه، که در یک روز عادی امکان شنیدن اون کلمات و اصطلاحات رو نداره.

هرچه بیشتر لغت یاد بگیرن براشون بهتره. اگر میخواهید فرزند دوزبانه پرورش بدین، خواندن کتاب یا استفاده از کتاب صوتی برای توسعه مهارت هاش میتونه خیلی مفید واقع بشه. 

 

3. تقویت حافظه کودک 

خواندن برای کودکان تاثیر مثبتی بر روی فعالیت مغز داره و اگر میخواهید در زمینه آموزش زبان انگلیسی به کودک بصورت غیر مستقیم موفق باشین، حتما از کتاب و کتاب صوتی استفاده کنین.

تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشون دادن که وقتی بچه ها در سنین پایین در معرض کتاب خوانی قرار میگیرن، بخش مهمی از ذهنشون که مربوط به یادگیری زبان است، توسعه پیدا میکنه.

 

4. افزایش تمرکز کودک

ممکنه فکر کنین که کتاب خوندن به بچه ها که مدام میخوان برن صفحه بعدی یا کتاب رو سرو ته کنن و اینور و اونور بندازنش کار بی اثریه، اما اینطور نیست، کتاب خوانی در سنین پایین مخصوصا خردسالی از اهمیت ویژه ای برخورداره.

با کتاب خوندن منظم و مکرر، فرزندتون یاد میگیره که بر روی یه موضوع، مدت زیادی رو تمرکز کنه و یه جا بمونه تا بهتر متوجهش بشه. با گذشت زمان این ویژگی تقویت میشه و در مدرسه نیز کمک حالش خواهد بود. 

 

5. عطش برای یادگیری 

گوش کردن به کتاب باعث خواهد شد که فرزندتون درباره کتاب و داستانش به سوالاتی بر بخوره که نیاز به دونستن جواباش داشته باشه. 

این سوالات برای شما این فرصت رو فراهم میکنه تا درباره اتفاقاتی که در کتاب افتاده صحبت کنین و به یک فرصت آموزشی تبدیلش کنین. 

همچنین این سوالات حس کنجکاوی فرزندتون رو برانگیخته میکنه، که دنبال جوابای این سوالا بره و چیزهای جدیدی رو یاد بگیره.

پرورش کودک 2 زبانه

 

6. آموزش موضوعات مختلف 

قدرت کتاب خوانی با موضوعات و زبان های مختلف رو دست کم نگیرین. 

کتاب ها در موضوعات مختلف میتونن فرزندتون رو با موضوعات متنوعی آشنا کنن تا درباره اونها بیشتر آگاهی داشته باشه.

همچنین کتاب ها به زبان های دیگه هم میتونن در زمینه پرورش کودک 2 زبانه بسیار مفید واقع بشن و اطلاعات متنوعی رو به کودک آموزش بدن.

کتاب های موضوعی مختلفی وجود دارن که درباره حیوانات، مکان ها، شغل ها، اشیاء و ... هستن که میتونن خیلی آموزنده باشن و وقتی در یه زبان دیگه هستن، میتونن در زمینه آموزش زبان انگلیسی و لغات مختلف زبان انگلیسی بسیار مفید باشن.

اگر نمی خواهید کلی هزینه کتاب کنین، میتونین از کتاب های صوتی که در 2 زبانه شو براتون آماده کردیم استفاده کنین. 

 

7. تقویت قدرت خلاقیت و تخیل 

یکی از محاسن کتاب خوانی برای کودک اینه که خواهید دید مدام قدرت تخیل و خلاقیتشون افزایش پیدا میکنه. 

چون با ادامه کتاب، فرزندتون فکر میکنه و تصور میکنه که در صفحه بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد و داستان چه خواهد شد و هیجان زده میشه. مشاهده این هیجان کودک واقعا دیدن داره.

 

8. سرگرم شدن کودک 

همانطور که گفتیم تماشای کارتون برای کودک در پرورش کودک دو زبانه مهمه و حتما نباید بیشتر از 3 ساعت کارتون تماشا کنه. خوندن کتاب هم میتونه به همون اندازه مهم باشه و مکمل اون هم میتونه حساب بشه.

زمانی که 3 ساعت تماشای فرزندتون تموم شده و میخوایین اونو بیشتر در معرض زبان انگلیسی قرار بدین، خوندن کتاب بمدت 10 یا 20 دقیقه، میتونه خیلی مفید باشه. حتی میتونین قبل خواب هم یه چند دقیقه ای داستان کوتاه براش بخونین یا کتاب صوتی بزارین.

کتاب خواندن

 

قدرت کتاب خوانی برای کودک

قدرت کتاب خوندن (چه صوتی و چه از روی کتاب) رو باید جدی بگیرین، چون تاثیرهای خیلی مفیدی برای کودک در دوران خردسالی دارن، که میتونه در آینده وقتی فرزندتون کمی بزرگ شد خودش رو نشون بده.

یه جمله مشهوری هست که میگه 

هر چی بیشتر کتاب بخونی، بیشتر خواهی دونست و هر چی بیشتر بدونی به جاهای بیشتری خواهی رفت و موفق تر خواهی شد.

امیدواریم که این مطلب هم در زمینه آموزش زبان انگلیسی به کودک بصورت غیرمستقیم و پرورش کودک 2 زبانه مفید بوده باشه و هم بصورت کلی در پرورش کودک دلبندتون. 

در صورتی که می خوایین کودک دوزبانه پرورش بدین و میخوایین براش کتاب بخونین، حتما توصیه میکنیم که کتاب های صوتی استفاده کنین و خودتون از خوندن کتاب اجتناب کنین، دلیلش رو هم در مقالات دیگه خواهیم گفت. همچنین میتونین برای بالا بردن سطح آگاهیتون در مورد پرورش کودک دو زبانه ، توصیه میکنیم حتما بخش مقالات 2 زبانه شو رو مطالعه کنین.

برای اینکه بهترین روش رو بکار بگیرین، حتما به مشاورین 2 زبانه شو پیام بدین تا بیشتر و بهتر راهنماییتون کنن.