اپلیکیشن اندروید ۲زبانه شو منتشر شد، دانلود اپلیکیشن

5 باور غلط درباره پرورش کودک 2 زبانه

نویسنده: 2 زبانه شو 31 شهریور 1402

5 باور غلط درباره پرورش کودک 2 زبانه ، کلی باور و اعتقادات غلط درباره پرورش کودک 2 زبانه و کودکان چند زبانه بین افراد مختلف هست که باعث میشه والدین از پرورش کودک دو زبانه بترسن و ناامید بشن.

از آموزش زبان دوم و حتی سوم و... به فرزندتون نترسید. در ادامه به 5 تا از این باورهای غلط اشاره میکنیم و توضیح میدیم که چرا غلط هستن. 

 

5 باور غلط در پرورش کودک 2 زبانه چیا هستن؟

 

باور غلط شماره 1 : یادگیری زبان دوم بچه ها رو سردرگم میکنه

زمانی که بچه ها دارن همزمان دو زبان رو یاد میگیرن، کاملا طبیعیه که دو زبان رو با هم مخلوط کنن چون این جزو روند یادگیری زبان هست. پس دلیل بر این نمیشه که سردرگم شدن. حتی این موضوع برای بزرگسال ها هم اتفاق میافته. حالا چرا؟

چون بچه ها دایره لغات خیلی کمی دارن پس برای بیان خواسته ها و احساسات خودشون هر چی که بلد هستن رو بکار میبرن. گاهی بچه ها وقتی میخوان حرف بزنن و کلمه انگلیسی مربوط به اون رو نمیدونن از لغت فارسیش استفاده میکنن و وقتی لغت فارسیش رو هم نمیدونن مثل کودکان تک زبانه، با اشاره منظورشون رو بیان میکنن. 

 

باور غلط شماره 2 : دوزبانگی باعث تاخیر در مکالمه کودک میشه

بزارین کاملا صریح بگم که دوزبانگی و یا چند زبانگی اصلا باعث تاخیر در حرف زدن بچه ها نمیشه. هر کودکی توانایی های زبانی خودش رو به روش خودش پرورش میده. شاید کودکان دوزبانه کمی دیرتر از تک زبانه ها حرف زدن رو شروع کنن، ولی دلیل اون اینه که اونا هر لغت رو در 2 زبان مختلف یاد میگیرن پس این دلیل بر تاخیر نیست.

طبق گفته کارشناسان پرورش کودک 2 زبانه اگر کودکی تاخیر در مکالمه داره، باید در هر دو زبان این اتفاق بیافته، در نهایت کودکان 2 زبانه تا سن مدرسه در هر دوزبان مسلط میشن و میتونن مثل بقیه بچه ها روان حرف بزنن. 

باور غلط شماره 3 : برای 2 زبانه شدن بچه باید باهوش باشه

یه باور کاملا غلط دیگه هم اینه که بسیاری از مردم باور دارن بچه باید کمی بزرگ بشه و به حد قابل قبولی از هوش برسه تا بتونه زبان دوم رو یاد بگیره. 

واقعیت اینه که بچه ها بدنیا اومدن تا زبان یاد بگیرن. 

حتی کودکانی که ناتوانی رشدی مثل اوتیسم و سندروم دان دارن هم میتونن بدون مشکل دوزبانه بشن. در کل همه بچه ها میتونن دو زبانه باشن درصورتی که به حد کافی در معرض زبان مبدا قرار بگیرن.

 

باور غلط شماره 4 : بچه ها باید قبل یادگیری زبان دوم زبان اول رو یاد بگیرن

بسیاری از والدین فکر میکنن یادگیری 2 زبان همزمان میتونه به بچه فشار بیاره و در این باور هستن که اگر صبر کنن فرزندشون زبان اول رو کامل یاد بگیره، میتونه زبان دوم رو خیلی راحت تر یاد بگیره.

یادگیری زبان برای کودکان خردسال اکتسابیه

اما وقتی بچه ها بزرگ میشن و زبان رو میشناسن اونموقع دیگه باید زبان رو آموزش ببینن به جای اینکه اونو کسب کنن.

ثابت شده که هر چه کودک کم سن تر باشه، بهتر میتونه زبان رو یاد بگیره. بهترین بازه یاد گیری برای بچه ها از زمان تولد تا 5 سالگی هست و از 5 سالگی تا 12 سالگی سن بحرانی یادگیری محسوب میشه و بعد از این سنین، یادگیری کمی سخت میشه. به عبارتی دیگه برای یادگیری، روش غیرمستقیم جواب نمیده و نیاز به کلاس و معلم داره.

پس اگر صبر کنین تا یک زبان رو کامل یاد بگیره، ممکنه دیگه خیلی دیر شده باشه.

 

باور غلط شماره 5 : والدین باید به هر دو زبان مسلط باشن تا بتونن کودک 2 زبانه پرورش بدن

در پرورش کودک دوزبانه اگر والدین هر دو زبان رو بلد باشن که عالی میشه ولی میشه بدون اینکه والدین اون زبان رو بلد باشن کودک 2 زبانه پرورش بدن.

مهم ترین موضوع در پرورش کودک دو زبانه اینه که فرزندتون به حد کافی در معرض زبان مقصد قرار بگیره که این کار رو هم با کارتون ها قراره انجام بدین. 

ممکنه برخی والدین نگران لهجه فرزندشون باشن که اصلا جای نگرانی نیست، چون کارتون ها همشون بدون لهجه هستن پس مشکلی نخواهید داشت.

 

سخن پایانی

هر چی شایعه و باورهای غلط هست بریزید دور. باورهای غلط چیزهایی نیستن که باید نگرانشون باشین. پرورش کودک 2 زبانه کار راحتی نیست و هر کی بگه پرورش کودک 2زبانه راحته، بدونین که دروغ گفته. 

کلی باید صبور باشین و برای فرزندتون وقت بزارین، اما در نهایت با دیدن نتیجه کار، این سختی به چشمتون چیزی نخواهد اومد و فرزندتون هم در آینده ازتون تشکر خواهد کرد. 

دوزبانگی بهترین هدیه ای هست که میتونین به فرزندتون بدین. 

به عنوان فردی که زبان سومش رو در دوران بزرگسالی یاد گرفته، بهتون میگم کاش میشد به گذشته برمیگشتم و اونم در کودکی یاد می گرفتم.

در پایان میگم که شایعات رو کنار بزارین و راه خودتون رو برین و اگه به کمک نیاز داشتین میتونین روی کمک ما حساب کنین. کافیه در 2 زبانه شو ثبت نام کنین و از بخش پشتیبانی سایت، به کارشناسان ما پیام بدین. مشاورین با تجربه 2 زبانه شو همیشه هستن تا شما رو در مسیر پرورش کودک 2 زبانه راهنمایی کنن.